Find mere om:
Leret skal tilbage på danske hænder | livsstil.guide.dk

Leret skal tilbage på danske hænder

20 danske keramikere er gået sammen om at etablere en ny keramikfabrik. Formålet er at redde håndværket fra at uddø i disse outsourcing-tider. Højtravende og idealistisk? Ja, måske. Men det er netop pointen, forklarer en af keramikerne bag, Karen Kjældgård-Larsen.

I en nedlagt møbelfabrik på Bornholm er en håndfuld danske keramikere i gang med at gøre klar til at opfylde en fælles drøm. Om at dreje, glasere og brænde keramik og stentøj i en regulær fabrik. En lille en af slagsen, men en af de ganske få, der er i Danmark.

»Der er en lang tradition for at lave keramik, og førhen var der også masser af produktion. Men i takt med udviklingen er det meste af produktionen blevet outsourcet til andre lande, hvor det er billigere. Det er der i og for sig ikke noget galt med, men vi synes bare, det er synd, hvis den knowhow og tradition for at kunne håndværket følger med ud – og forsvinder,« siger keramiker Karen Kjældgård-Larsen, der påpeger, at fabrikken ikke kun er for hende og de andre ejere, men for »alle, der er interesserede i at producere kvalitetskeramik uden mellemled.«

Hun er den ene del af duoen Claydies, kvinden bag den ultrapopulære nyklassiker Megamussel-stellet og en af de keramikere, der er gået ind i projektet Den Danske Keramikfabrik. For bevarer vi produktionen, bevarer vi også håndværket.

»Den største mission i det er at bevare håndværket. Når produktionen forsvinder, sker det samme med mange af uddannelserne. Man kan for eksempel ikke længere blive uddannet pottemager på teknisk skole. Og efter Royal Copenhagen outsourcede deres produktion til Asien, er der heller ikke samme mulighed for at blive porcelænsmaler. Det er et skridt på vejen til, at håndværket også forsvinder.«

Idealisme og nærhed

Det er idealistisk og måske lidt højtravende, indrømmer Karen Kjældgård-Larsen. Men det er netop grunden til, at hun og hendes partner i Claydies, Tine Broksø, er en del af projektet

»Vi går lidt en anden vej. Det er som at være med til at skrive historie – jeg synes, det er en smuk tanke og et flot ideal,« siger hun.

Men kunne vi ikke bare være gode til at designe her i landet og så lade andre om at udføre håndværket?

»Jeg vil vove at påstå, at man er bedre til at udføre designet, hvis man har en ide om håndværket bag. Selvfølgelig er det ikke sådan, at én, der ikke er uddannet keramiker, ikke kan designe keramik, men der er så mange faldgruber, hvis man ikke kender til den proces, det er at producere keramik. Det giver overhovedet ikke mening at skære håndværket fra – det er ligesom at sige, at alle mennesker er lige så gode til at lave mad som en uddannet kok,« siger Karen Kjældgård-Larsen.

B972134448Z.1_20151113123636_000+G9MP6AC0.1-0.jpg

Men der er også en anden, mere praktisk, årsag til, at Karen Kjældgård-Larsen synes, det vil være rart at have en fabrik lidt tættere på værkstedet i København, end Fjernøsten er.

»Det er også ønsket om at gøre tingene mere simpelt og mere tæt på at sidde på eget værksted og producere. Hvor man ikke lige pludselig også skal påtage sig distributørrollen, som hvis man får produceret i udlandet. Og hvor man ikke absolut behøver at hive en container med 10.000 enheder hjem for overhovedet at lægge ordren. Vi vil gerne kunne blive ved med ”bare” at være håndværkere,« siger Karen Kjældgård-Larsen.

Marmor er moderne historiefortælling

Og som en lille bonus, er det også mere bæredygtigt, da man slipper for transporten den lange vej fra for eksempel Kina til Danmark.

»Keramik er ret ressourcekrævende at producere, men ved at bevare det herhjemme – ikke mindst på Bornholm, som har planer om at køre på 100 pct. grøn energi i 2025 – så begrænser vi en del af ressourceforbruget,« slutter hun.

Bunden i vejret

Flere af keramikerne bag Den Danske Keramikfabrik arbejder på et projekt, som skal synliggøre fabrikkens identitet på en række keramiske genstande. De tager udgangspunkt i fabrikkens logo og fokuserer på signatur og bund.

»Keramik er noget, man altid lige vender om for at se stemplet eller signaturen i bunden. Derfor har vi brugt arbejdstitlen ”Med bunden i vejret”,« fortæller keramiker Karen Kjældgård-Larsen.

B972134448Z.1_20151113123636_000+G9MP6ACL.2-0.jpg

Hun og hendes makker Tine Broksø i Claydies har lavet udkast til to dele: En kop, hvor bunden er meget større end koppen, og logoet fylder hele bunden,

og små kakler, hvor den ene side blot har det rå logo, og den anden side er dekoreret.

Barrikader dig med lys

Projektet er endnu på tegnebrættet, og fabrikkens åbning vil blandt andet blive markeret og kunne opleves på udstillingen Dansk Design Nu, der åbner i begyndelsen af 2016 på Designmuseum Danmark.

Den Danske

Keramikfabrik

Den Danske Keramikfabrik åbner i starten af 2016 i Bright Park Bornholm, hvilket er den gamle møbelfabrik i Nexø, som nu huser forskellige iværksættere og bæredygtige projekter.

Bag fabrikken står 20 danske keramikere, herunder Tine Broksø & Karen Kjældgård-Larsen fra firmaet Claydies, Claire Maria Lehmann og Iben Harboe fra Clib Klap, Birgitte Ran, Tina Marie Bentsen, Alikka Garder Petersen og Ditte Reckweg og Jelena Nordentoft fra firmaet og butikken Stilleben.

Se evt. mere på: www.dendanskekeramikfabrik.dk

Guide: Det danske designs japanske rødder

01-11-2015: Danske designere har i stor stil fundet inspiration i Japan siden slutningen af 1800-tallet. Så meget og så længe, at det faktisk kan være svært at sige præcis, hvad der adskiller dansk og japansk design. Også når det kommer til vores højtelskede designikoner og -traditioner. Læs artikel

Guide: Born in the USA

21-06-2015: Amerikanerne er kendt for store burgere, større bøffer og gigantiske, genopfyldelige sodavander. Men der er også en lang række dygtige, innovative designere, som er værd at kende. Her er 10 af dem. Læs artikel

Guide: Den akademiske håndværker

25-02-2015: Det borgerlige navn er Mikkel Lang Mikkelsen. I 2013 blev han færdig som arkitekt, og han har siden da været selvstændig i firmaet MikkelMikkel, hvor han arbejder med fusionen mellem håndværk og design. Læs artikel

Anmeldelse: Til hverdag og fest

06-11-2009: Glasserien Minima førte til titlen som Årets Designer. Cecilie Manz' egne ønsker er både til leg og alvor. Læs artikel

Reportage: En mand har fundet sin hylde

20-10-2009: Jimmy Kessler er designeren bag at-bo REOLENs seneste hylde-design - en moderne fortolkning af den gammeldags Amagerhylde. Jimmy, som oprindeligt er uddannet klejnsmed og møbelsnedker skulle ligge i kunstigt koma, før han indså, at han ville være designer. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...