Find mere om:
Guide: Dekorationer skal der til | livsstil.guide.dk

Guide: Dekorationer skal der til

Små dyrefigurer, forsølvede barnesko, kongeligt porcelæn og sjove loppefund var engang indbegrebet af kitsch. I dag er det et absolut must.

Der er for alvor gået dekoration i den i det danske land, hvor hver en afkrog pyntes med små altre af nysselige ting og sager.

Efter i en lang årrække at have fået tudet ørerne fulde med minimalismens stringente renlighed, er vi nemlig begyndt at gå i den anden grøft i erkendelsen af, at en hverdag uden dekorationer bare er og bliver lidt kedeligere.

Så nu tøver vi ikke med at hænge billedrammer på væggene, stille keramikvaser i vindueskarmen og pynte kommoden med små stillebens af genbrugsobjekter og arvestykker.

Tradition for et rent udtryk

Historisk har funktionalismen og minimalismen været et langt opgør med dekorationer og ornamenter lige siden den østrigske arkitekt Adolf Loos skrev sit berømte manifest Ornament og forbrydelse i 1906.

I nordiske sammenhænge har det betydet, at vi i årtier har omgivet os med rene linjer og et neddæmpet udtryk.

B972156659Z.1_20151208132414_000+G56PM8U7.2-0.jpg

»Jeg vil ikke sige, at vi i Norden er mindre dekorative end andre steder i verden. Vores dekorationer har bare til hver en tid været meget enkle og subtile. For eksempel har mange nordiske designere gennem tiden brugt træ som materiale, og åretegningerne i træ er jo i sig selv ret dekorative,« siger designhistoriker fra Syddansk Universitet Mette Strømgaard Dalby.

Pynt haven op til jul

Blandt andet den protestantiske og puritanske kirkearkitektur har været medvirkende til, at vi i Norden altid har haft et helt anderledes forhold til dekoration og ornamentik end i det katolske Syd.

B972156659Z.1_20151208132414_000+G0APM8RD.2-0.jpg

B972156659Z.1_20151208132414_000+G56PM8UH.2-0.jpg

»Middelalderens kirker var stærkt dekorerede med kalkmalerier, som senere blev malet over med hvidt, hvormed man skabte de meget enkle kirkerum, vi kender i dag. Nu ligger dekorationen blot i detaljen, for eksempel i et smukt døbefad. Vores kirker er altså ikke prægede af den samme opulente form for dekoration som i Syden, hvor katolicismen har ansporet til et meget dekorativt og rigt kirkeinteriør,« siger Mette Strømgaard Dalby.

De rigtige signaler

Men i disse dage er det som om, vi – igen – giver den en ekstra skalle på dekorationsfronten.

B972156659Z.1_20151208132414_000+G0APM8R5.2-0.jpg

B972156659Z.1_20151208132414_000+G0APM8RQ.1-0.jpg

»Hjemmet er blevet et meget større identitetsprojekt, end det tidligere har været, og derfor går flere og flere op i at dekorere. Dekorationer har en repræsentativ funktion, og derfor bruger vi dem stadig mere aktivt og bevidst til at signalere bestemte værdier til omverdenen,« siger Mette Strømgaard Dalby.

Tre yndige engle

For mange handler det, at dekorere, således om at have de helt rigtige ting stående derhjemme, hvilket hele episoden omkring Kählers jubilæumsvase fungerede som et godt eksempel på.

Så måske er det ikke helt usandsynligt, at der står tre små træfugle af Kristian Vedel ved siden af dit fjernsyn.

I din vindueskarm står der måske en stribet vase fra Kähler side om side med et par hyggelige duftlys fra Skandinavisk. Og på din bogreol hænger der højst sandsynligt et eksemplar af Kay Bojesens abe. Det er bare et gæt.

B972156659Z.1_20151208132414_000+GN6PMB9U.1-0.jpg

B972156659Z.1_20151208132414_000+GG9PMK8C.1-0.jpg

Modelunerne har unægtelig meget at skulle have sagt, hvad angår de dekorationer, vi vælger at pryde vores hjem med.

»Jeg synes, at vi de seneste par år er gået lidt amok i dekorationer. I min optik er der mange, der burde tænke lidt mere kritisk over, hvordan de dekorerer deres hus, og satse på objekter, som fortæller deres egen personlige historie i stedet for blindt at købe det, som moden dikterer,« siger designer Kasper Kjelgaard, som har specialiseret sig i at lave dekorative uroer.

Mette Strømgaard Dalby minder dog om, at mange af os faktisk forstår at bevare den originale og kreative tilgang til dekorationerne.

»Jeg oplever, at finanskrisen har skabt forøget fokus på gør-det-selv og loppefund,« siger hun og tilføjer:

»Men det kan man jo også blot kalde et modefænomen.«

En dekorativ rede

Vores trang til at dekorere stikker dog dybere end selviscenesættelse, og faktisk kan den betragtes som et helt basalt menneskeligt behov.

Tænk bare på huledekorationerne i Lascaux, som er mindst 15.000 år gamle.

»Behovet for at dekorere ligger dybt indlejret i os mennesker. Tager vi de antropologiske briller på, handler det i høj grad om især kvinders trang til at bygge rede og skabe et hjem, blandt andet gennem dekorationer, der fortæller en historie om netop deres familie,« siger Mette Strømgaard Dalby, og Kasper Kjeldgaard stemmer i.

»Dekorationer er med til at fortælle, hvem vi er, hvor i verden vi står, og hvad vi gerne vil,« siger han.

Også Anders Arhøj, som er grundlægger af Studio Arhoj, og som fremstiller små, pyntelige keramikfigurer, mener, at der ligger en form for ”world building” bag vores stigende interesse for dekorationer.

»For mig er dekorationer i hjemmet med til at iscenesætte en stemning eller en historie. Når vi dekorerer vores hjem, bygger vi præcis den verden op, som vi gerne vil leve i,« siger han.

Funktionen kommer i anden række

Dekorationer kan for nogle være svære at begribe. Når vi ser en stol, ved vi, at vi skal sætte os i den, og ser vi et bord, ved vi, at vi kan stille vores tallerken på det.

Men hvilket konkret formål tjener egentlig objekter som Studio Arhojs keramikfigurer og Kasper Kjeldgaards mobiler udover, at de er pæne at kigge på?

»I mit arbejde er slutproduktets funktion ikke det væsentligste. Jeg kan godt se, at mine mobiler er langt mindre funktionelle end for eksempel en stol eller et bord, men det gør mig ikke noget. For til gengæld kan de så meget andet. De kan bringe interiøret til live, sætte personlige præg på hjemmet og være med til at skabe rumlig foranderlighed,« siger Kasper Kjelgaard og fortsætter:

»På en måde synes jeg, at dekorationer ofte er objekter, der står ved sig selv og siger »hey, den eneste eksistensberettigelse, jeg har, er, at jeg er vildt lækker at se på«. Og det er da ret sejt at være ærlig på den måde, i stedet for at ville kamuflere sig selv som en funktionel genstand for at føle sig relevant.«

Anders Arhøj er ligeledes af den overbevisning, at selv om dekorationer ikke er åbenlyst funktionelle ligesom en stol eller et bord, så rummer de alligevel mange gavnlige kvaliteter.

Dette bæredygtige multimøbel vandt stor designpris

»Det, jeg synes, er fantastisk ved dekorationer, er, at de ikke har en låst funktion. Derfor undgår jeg at diktere, hvad mine objekter skal bruges til. Det må folk selv finde ud af ved at mærke objekterne og bruge deres fantasi. For eksempel kan figurerne Ghosts bruges til at holde fingerringe, som brevpressere eller som bogstøtter, eller de kan bare stå og se pæne ud i vindueskarmen,« siger han.

På spørgsmålet om, hvad dekorationer gør godt for, kunne man også ganske enkelt svare med den italienske designer Barnaba Fornasettis ord:

»Vi har brug for dekoration, ligesom vi har brug for musik. Det er ikke strengt nødvendigt for at overleve, men det giver øget livskvalitet.«

Og øget livskvalitet kan de færreste vel sige sig fri for.

En sand leg

Når mange dekorationer inkarnerer en abstrakt forståelse for funktionalitet, hænger det i høj grad sammen med, at de ofte bliver til igennem en proces, som sætter designerens kreative udfoldelse frem for slutbrugerens konkrete behov.

»Tag for eksempel porcelænsboldene Pearls. Oprindeligt skulle de bare bruges til at lave glasurprøver til sparebøsserne Orb. De blev altså kun brugt internt på værkstedet til at observere, hvordan glasuren smeltede på en kugleform. Men da både indkøbere og journalister spottede de små porcelænsbolde på studiebesøg, fik vi pludselig efterspørgsel på dem, og så besluttede vi at sætte dem i produktion. Dette er et godt eksempel på, hvordan de bedste dekorationer tit bliver til på baggrund af nysgerrighed, eksperimenter og fantasi,« siger Anders Arhøj.

Også Kasper Kjeldgaard overgiver sig til den barnlige leg, når han skaber.

»I mit arbejde forsøger jeg altid at undersøge et fænomen. Det kan være temaer, som friktion, rotation og balance, eller materialer, som messing, voks og papir. Jeg er således drevet af et ønske om at blive klogere på verden i højere grad end at skabe objekter med direkte funktionel relevans,« siger han.

Og det passer øjensynligt forbrugerne fint. Når det kommer til dekorationer har vi nemlig ikke brug for masser af rationelle salgsargumenter. Nej, så længe det ser pænt ud, er vi glade købere.

Hælder stadig til det enkle

Men selv om vi dekorerer mere end nogensinde før, så holder vi os stadig til det sikre. Vore dekorationer forbliver nemlig enkle og afdæmpede i deres former, farver og materialer.

»Studio Arhojs figurer er et godt eksempel på en enkel form. De er dekorative på den helt rigtige nordiske måde uden at skrige og larme. Det samme gælder Kasper Kjeldgaards mobiler, som er finurlige, enkle og dekorative, og som passer godt ind i et moderne, nordisk hjem, hvor farveskalaen er neddæmpet,« slutter Mette Strømgaard Dalby.

Tre boligbloggere og deres dekorationer

Allan Torp, blogger på www.bungalow5.dk

B972156659Z.1_20151208132414_000+G56PM94H.1-0.jpg

Hvor køber du dekorationer?

»Jeg går sjældent på jagt efter specifikke dekorationer, det er nærmere noget, jeg falder over på rejser, på loppemarkeder, eller når jeg stikker hovedet ind i en nyopdaget butik. Jeg synes, man skal vælge sine dekorationer efter humør og ikke sådan planlægge dem.«

Hvad var den sidste dekoration, du købte?

»I efteråret lancerede vi, sammen med Skandinavisk, duftlyset Koto, som naturligvis også har fundet sin plads i mit hjem.«

Den næste dekoration, du vil købe, er?

»Jeg flytter snart til en større lejlighed, og så bliver der rig mulighed for at få alle mine dekorationer frem fra loftet. Derudover drømmer jeg om den helt perfekte samling af dekorative, maskuline krukker fra Michaél Verheyden, som forhandles hos Oliver Gustav.«

Hvilken dekoration betyder mest for dig?

»Min egen forsølvede barnesko har fulgt mig hele livet og har altid spillet en central rolle i min indretning. Lige nu hygger den sig blandt en masse små rejseobjekter.«

www.bungalow5.dk

Marie Harmuth, blogger på www.mariaharmuth.dk og grafiker hos ChriChri

B972156659Z.1_20151208132414_000+G0APM8NM.1-0.jpg

Hvor køber du dekorationer?

»Hos Stilleben finder man alt fra keramikprodukter til smukke billeder. Her handler jeg ind, når jeg vil forkæle min bolig med lidt luksus. Derudover er Notre Dame den ultimative butik udi nipsting, og her kan man finde alt mellem himmel og jord til rimelige priser. Søstrene Grene er også rigtig gode til at lave dekorative objekter, og her er jeg næsten altid sikker på at gøre et godt kup. Til sidst kan jeg også anbefale hjemmesiden www.loppedesign.dk, som sælger smukke genbrugsfund.«

Hvad var den sidste dekoration, du købte?

»Det smukke Koto-duftlys fra Skandinavisk. Det er lavet i et dejligt, enkelt design, og så dufter det himmelsk.«

Den næste dekoration, du vil købe, er?

»Jeg er flyttet i ny lejlighed, så der mangler lidt på væggene. Derfor bliver mit næste køb to sort-hvide billeder, som skal hænge over sofaen: ét af Helmut Newton og ét af Russel James.«

Hvilken dekoration betyder mest for dig?

»Da jeg afsluttede min uddannelse på Teko, fik jeg den populære Kay Bojesen-abe af min mor og min lillebror. Aben har fulgt mig lige siden og været en del af de store spring, jeg har taget de sidste par år.«

www.mariaharmuth.dk

Rikke Bram, blogger på www.thatnordicfeeling.com

B972156659Z.1_20151208132414_000+G0APM8O7.1-0.jpg

Hvor køber du dekorationer?

»Jeg finder nye dekorationer til mit hjem mange forskellige steder, lige fra Illums Bolighus og små designbutikker i København til markeder og rejser rundt om i verden.«

Hvad var den sidste dekoration, du købte?

»Mit sidste køb var en sort Buddha-figur, som jeg købte på en ferie i Thailand.«

Den næste dekoration, du vil købe, er?

»Jeg ved ikke, hvad mit næste køb bliver. Hvis noget fanger mig, køber jeg det. Det er ikke noget, jeg sådan planlægger på forhånd.«

Hvilken dekoration betyder mest for dig?

»Der er ret stor udskiftning i dekorationer hjemme hos mig, og kun de ting, der har en særlig historie, får et længere liv. Jeg har for eksempel to små, brune bjørne i kongeligt porcelæn, som jeg har arvet fra min mormor og morfar, og som betyder noget helt særligt for mig, fordi de minder mig om to mennesker, jeg elskede meget højt.«

www.thatnordicfeeling.com

Guide: Julie gav sit typehus en ny, farverig personlighed

27-03-2016: Det kan være svært at tilføre personlighed og sjæl til et splinternyt typehus. Julie Hole har dog formået at forvandle nybyggeriet til et farverigt hjem fyldt med humor og stilfulde detaljer. Læs artikel

Guide: Blå og pink vinter

26-01-2016: Skab blid vinterstemning med lyseblå og rosa nuancer, som ifølge farveinstituttet Pantone er årets farver. Læs artikel

Nyhed: Manz’ nye detaljenørderier

18-01-2016: Den danske topdesigner Cecilie Manz har skabt et atypisk stel for Kähler og ditto dug til Georg Jensen Damask. Begge design er dog typisk Cecilie Manz: minimalistiske og gennemtænkte helt ned i de mindste detaljer. Læs artikel

Guide: Luksus ligger i fortællingen

29-12-2015: Det luksuriøse er historisk set blevet forbundet med det overdådige og overdrevne, men moderne luksus skal helst være så underspillet som muligt. I dag ligger luksusværdien nemlig i den fortælling, der knytter sig til objektet. Læs artikel

Guide: Tapeter med struktur og sjæl

17-11-2015: Er du træt af dine hvide vægge, og har du lyst til, at der skal ske noget nyt? Så kan du overveje at tapetsere en væg eller måske endda et helt rum. Lige nu hitter tapeter med specielle overlader og strukturer, der giver lyst til at røre og nærstudere. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...