Find mere om:
Luksus ligger i fortællingen | livsstil.guide.dk

Luksus ligger i fortællingen

Det luksuriøse er historisk set blevet forbundet med det overdådige og overdrevne, men moderne luksus skal helst være så underspillet som muligt. I dag ligger luksusværdien nemlig i den fortælling, der knytter sig til objektet.

Ritz er et luksushotel, Bentley er en luksusbil, og Louis Vuitton er luksusmode. Men hvilke navne inkarnerer luksuriøst interiørdesign? Jo, det gør for eksempel den astronomisk dyre møbellinje fra franske Hèrmes. Det gør også italienske designhuse, som Moroso og Cassina, der fremstiller bekosteligt design signeret af ikoner som Le Corbusier og Javier Mariscal. Og Danmark er da også helt godt med takket være producenter som Fritz Hansen, der blandt andet producerer Poul Kjærholm-sofaer til langt over 100.000 kroner. Men er luksus udelukkende ensbetydende med kendte navne til høje priser? Eller gemmer der sig noget dybere og mere meningsfuldt bag luksusbegrebet?

For de indviede

Svaret på det spørgsmål afhænger af, hvem du spørger, lyder det fra designhistoriker ved Syddansk Universitet Mette Strømgaard Dalby.

»De fleste forbinder luksuriøst design med dyre objekter lavet af berømte designere. Men for kendere kan fornemmelsen af luksus være meget mere subtil. Det kan være brugen af et helt særligt kvalitetsmateriale eller en ganske særlig håndværksmæssig forarbejdning. Det er ikke noget, som alle kan få øje på, men som kun de indviede kan gennemskue,« siger hun.

B972170040Z.1_20151221124632_000+G9CPPHL2.2-0.jpg

Vores evne til at omgive os med luksuriøst design siger altså ikke bare noget om vores økonomiske formåen, men i høj grad også noget om vores kulturelle dannelse.

Blomstermoden i julen: Røde amaryllis og en hel masse hygge

»Betegnelsen ”nyrig” bruges nedsættende om mennesker, der hurtigt er kommet til penge, men som ikke kender til koderne for det luksuriøse. Penge er nemlig ikke nok, hvis man vil lege med i spillet om distinktioner. Fortællingen er i høj grad en vigtig del,« understreger Mette Strømgaard Dalby.

B972170040Z.1_20151221124632_000+G9CPPHLF.2-0.jpg

At bruge en masse penge på noget er altså ikke nødvendigvis ensbetydende med luksus, og derfor kan vi ikke nøjes med at kigge på prismærket for at bestemme luksusværdien af et objekt.

Underspil de ædle materialer

Luksus er først og fremmest ensbetydende med kostbare materialer, og et af de historiske ædle materialer, der i disse dage hitter inden for interiørdesign, er guld. For eksempel har Kartell lanceret en række af sine ikoniske møbler, såsom Bourgie Table Lamp og Masters Chair, i guldbelagt plastik. Også marmor er traditionelt set blevet betragtet som et luksuriøst materiale, og det bruges i vid udstrækning i moderne designobjekter, som væguret Marble Wall Clock fra Menu i marmor og med visere i forgyldt messing, eller sidebordet Shuffle fra &tradition i massivt, sort marmor. Til sidst er juveler og ædelstene til hver en tid blevet associeret med noget luksuriøst, og det er for eksempel i ædelstensnuancer, som prismepink, amatyst, topaz og ravgul, at Pantone har hentet inspiration til farvepaletten Bijoux, som er en af de i alt ni farvepaletter for 2016.

B972170040Z.1_20151221124632_000+G5OPS0OO.2-0.jpg

B972170040Z.1_20151221124632_000+G5OPS0P2.2-0.jpg

»Der kan også være tale om materialer, der som udgangspunkt ikke er særligt luksuriøse, men som designeren, som en slags alkymist, formår at omdanne og dermed ophæve til noget højere,« forklarer Elizabeth Leriche fra det parisiske stilbureau af samme navn, der definerede temaet Precious for seneste udgave af den internationale designmesse i Paris, Maison & Objet.

B972170040Z.1_20151221124632_000+GB5PRMKE.2-0.jpg

Det gælder for eksempel Second Skins, som er en serie af nøgne og gennemsigtige harpiksvaser uden nogen egentlig identitet. Ved at betrække vaserne med ædle materialer, som læder, træ, fjer, guld og sølv, formår designeren Tamara Barrage imidlertid at give objekterne et dyrebart udtryk, og dermed beviser hun, at selv de mest banale genstande kan tilføres en luksuriøs værdi. Et andet eksempel er Lukas Wegwerths vaseserie Crystallization, som består af gamle keramikvaser i kedelige farver, som grå og brun. Ved hjælp af en kemisk reaktion er det lykkedes designeren at dyrke krystaller på keramikkens overflade og dermed give vaserne et ædelt udtryk.

Til gengæld skal vi passe på, at vi ikke overdriver vores brug af luksuriøse materialer, for moderne luksus er en underspillet en af slagsen. I dag er det altså de færreste hjem, der dekoreres med marmor på væggene, juveler i lysekronerne og guldbelagte paneler langs gulv og loft, for ekstrem luksus opfattes af mange som noget vulgært.

På besøg hos gør det selv-designeren Tom Dixon

»I takt med at tiderne ændrer sig, og forskellige ideologiske strømninger kommer på spil, ændrer vores opfattelse af luksus sig naturligvis også. For eksempel er doseringen af de ædle materialer en kulturel og historisk smagssag. I dag vil mange opfatte marmor som kitsch, hvis materialet anvendes i alt for store mængde. Derfor har vi tendens til at satse på enkelte marmorobjekter hist og her frem for hele badeværelser udført i marmor fra gulv til loft,« siger designhistoriker Mette Strømgaard Dalby.

Symbolikken i godt håndværk

Det luksuriøse kan dog også være immaterielt. Det kan være en vision eller en helt særlig teknik. »I dag er håndens arbejde for eksempel synonym med luksus, alene fordi det er sjældent og dyrt. Derfor er håndsnedkererede møbler, hånddrejet keramik og håndmalet porcelæn noget, som vi værdsætter højt,« forklarer Mette Strømgaard Dalby.

Og lige præcis håndmalet porcelæn har i århundreder været en luksus, som Royal Copenhagen i dag markedsfører sig benhårdt på. Et andet eksempel er den japanske metode kintsugi, som er udviklet i det femtende århundrede, og som går ud på at reparere ituslået keramik ved hjælp af en lak beriget med støv af guld, sølv og platin. Det, før helt almindelige, stykke keramik stiger dermed i værdi, ikke bare fordi det beriges med ædelt støv, men også fordi keramikeren investerer sin tid i at reparere det ituslåede objekt i stedet for blot at kassere det. Det er altså i mødet med keramikerens hænder, at keramikken transformeres til noget luksuriøst.

B972170138Z.1_20151221125854_000+G9CPPHLK.2-0.jpg

»Det er den symbolske værdi, der ligger i håndværket, som giver kreationerne en værdi, og som gør dem til unikke skatte,« understreger den franske stilekspert Elizabeth Leriche.

Når luksusværdien forsvinder

Luksus kan også være tid og bevidst afstandstagen til den materielle jagt på populære trends.

»Nogle går efter det sjældne, det særlige og det autentiske, som blandt andet findes i vintagemøbler, unikakeramik og projekter udført af designere in spe. Her er tale om en anden form for luksus, som kræver, at man er firstmover inden for designverdenen og derfor vanskelig at efterligne. Netop af den grund bliver det efterstræbelsesværdigt,« siger Mette Strømgaard Dalby.

Her er luksusfornemmelsen altså linket til det sjældne og det usædvanlige. For der hersker en generel opfattelse af, at luksus er forbeholdt de udvalgte få, og derfor kan produkter miste deres luksusværdi, hvis de pludselig ejes af halvdelen af befolkningen.

B972170138Z.1_20151221125854_000+G9CPPHKE.2-0.jpg

B972170138Z.1_20151221125854_000+G9CPPHLO.2-0.jpg

B972170138Z.1_20151221125854_000+G9CPPHLM.2-0.jpg

B972170138Z.1_20151221125854_000+G9CPPHKS.2-0.jpg

Succes med humør-tavler

»Nogle produkter undergår en demokratisering og mister dermed værdi hos det segment, som ønsker at adskille sig ved hjælp af dem. Det er jo ikke længere et særsyn at se Arne Jacobsens Ægget i et dansk hjem, så her må man ty til andre former for nuancering for at opnå følelsen af at have noget særlig luksuriøst. Det kan man gøre ved at gå efter limited editions. Luksusfølelsen ligger nemlig i høj grad i den fortælling, man videregiver via sit interiør,« siger Mette Strømgaard Dalby.

Luksus er kommet øverst på design-agendaen

Da designmesse Maison & Objet fandt sted i Paris i efteråret, samledes designbrands fra nær og fjern under temaet Precious. Det var defineret af stilbureauet Elizabeth Leriche og satte fokus på det ædle inden for moderne interiørdesign.

I september 2015 løb London Design Festival ligeledes af stablen, og i den forbindelse kunne besøgende på det berømte Victoria & Albert Museum opleve udstillingen ”What is Luxury?”. Udstillingen undersøgte, hvordan luksusbegrebet har udviklet sig gennem tiden, og hvordan det præger designverdenen i dag.

Guide: Julie gav sit typehus en ny, farverig personlighed

27-03-2016: Det kan være svært at tilføre personlighed og sjæl til et splinternyt typehus. Julie Hole har dog formået at forvandle nybyggeriet til et farverigt hjem fyldt med humor og stilfulde detaljer. Læs artikel

Guide: Blå og pink vinter

26-01-2016: Skab blid vinterstemning med lyseblå og rosa nuancer, som ifølge farveinstituttet Pantone er årets farver. Læs artikel

Nyhed: Manz’ nye detaljenørderier

18-01-2016: Den danske topdesigner Cecilie Manz har skabt et atypisk stel for Kähler og ditto dug til Georg Jensen Damask. Begge design er dog typisk Cecilie Manz: minimalistiske og gennemtænkte helt ned i de mindste detaljer. Læs artikel

Guide: Dekorationer skal der til

17-01-2016: Små dyrefigurer, forsølvede barnesko, kongeligt porcelæn og sjove loppefund var engang indbegrebet af kitsch. I dag er det et absolut must. Læs artikel

Guide: Tapeter med struktur og sjæl

17-11-2015: Er du træt af dine hvide vægge, og har du lyst til, at der skal ske noget nyt? Så kan du overveje at tapetsere en væg eller måske endda et helt rum. Lige nu hitter tapeter med specielle overlader og strukturer, der giver lyst til at røre og nærstudere. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...