Find mere om:
Manz’ nye detaljenørderier | livsstil.guide.dk

Manz’ nye detaljenørderier

Den danske topdesigner Cecilie Manz har skabt et atypisk stel for Kähler og ditto dug til Georg Jensen Damask. Begge design er dog typisk Cecilie Manz: minimalistiske og gennemtænkte helt ned i de mindste detaljer.

Jeg vil gerne sige tak. Tak til Kähler, fordi de troede på – eller lod sig overbevise om – at lave et kridhvidt stel, der ikke har nogle farver eller mønstre. Og tak til Georg Jensen Damask for at tro på, at man godt kan lave en dug, som ikke er hvid.

Det er jo topstressende og skræmmende at smide en helt hvid dug på middagsbordet, så jeg har tonet det lidt ned,« siger en som altid ydmyg og underspillet Cecilie Manz, da hun præsenterer sine to nye designserier: Kaolin og Still Life.

Hun konsulterer det stykke bagepapir, hvor hun har skriblet ned, hvad hun skal sige, og konkluderer, at hun har husket det hele.

De to projekter for henholdsvis keramikfabrikken Kähler og tekstilproducenten Georg Jensen Damask, to af dansk designs sværvægtere, har kørt sideløbende og synkront de to sidste år, og derfor er de gået sammen om at præsentere dem i det nye designstudio Design Werck på Refshaleøen i København. Her er bordet dækket af Cecilie Manz, nedefra som oppefra.

Detaljenørderier

De nye Kähler-kopper, -skåle, -tallerkener og en enkelt kande, som bærer navnet Kaolin, er ganske rigtigt helt hvide.

Ikke ét mønster eller én farve har fået lov til at snige sig med, hvilket vi ellers kender fra det klassiske Kähler-univers.

Ved første øjekast gør de ikke det store væsen ud af sig, men for hver blik, man yderligere kaster på det, toner detaljerne tydeligere og tydelige frem. Som middagstallerkenernes form: De er hverken helt runde eller ellipseformede.

Cecilie Manz har fundet et sted midt imellem, hvilket tilfører en varme og finurlighed samt et ganske organisk udtryk til den ellers formelle, minimalistiske hvide tallerken.

Det samme gælder den nye Kaolin-kande, som er blød og naturlig at have i hånden og ikke mindst hælde af. Selve hældetuden har været noget af det sværeste at få på plads i hele stellet.

For det var vigtigt for Cecilie Manz, at den ikke dryppede. Eller i hvert fald dryppede på den rigtige måde, skulle uheldet være ude. Især, hvis man bruger den til andet end vand, som suppe eller sovs. Noget, Cecilie Manz meget gerne ser.

Ind med farverne, ud med kobberet

»For Cecilie Manz har det i designprocessen været meget vigtigt, at en kande ikke bare er en kande, og en kop ikke bare er en kop.

Det kan være en kop den ene dag og en vase den anden dag,« fortæller Jesper Holst Schmidt, der er administrerende direktør for Kähler.

Optonet og nedtonet

Det samme kan man ikke rigtig sige om Still Life-dugen, hun har designet for Georg Jensen Damask.

Dens formål er nærmere at få den moderne dansker til rent faktisk at turde dække et smukt bord med en fin damaskdug. Men to ting går igen: detaljerne og minimalismen.

B972190642Z.1_20160118101638_000+GQ7QJ7A8.2-0.png

»Vi har siden efteråret 2014 arbejdet sammen om at få lys, skygge, mønster og farve til at spille helt rigtigt sammen med damaskvævningen. En af Cecilie Manz’ store forcer er, at hun ser og skaber skønhed i hverdagens objekter,« siger direktør i Georg Jensen Damask Peter Hulweg Christiansen.

Til dugen har hun skabt et geometrisk mønster med horisontale og vertikale linjer, der danner forskellige små rum, hvilket gør dugen mere moderne i udtrykket end en klassisk hvid damaskdug og dermed lidt mere tilgængelig. Men den må stadig ikke larme for meget.

Dekorationer skal der til

»Design er rekvisitter, der skal hjælpe dig. Gøre dit liv lettere og smukkere – de skal ikke råbe til dig,« som Cecilie Manz udtaler i pressematerialet.

Derfor er Still Life skabt i tre støvede nuancer, hvilket gør den til et behageligt, æstetisk bagtæppe, der støttende iscenesætter middagen og resten af borddækningen.

Selv om damaskdugen og benporcelænsstellet er to vidt forskellige design for to vidt forskellige firmaer – og med to lige så forskellige udgangspunkter – har Cecilie Manz som altid sat sit tydelige fingeraftryk.

Designserierne kan findes i butikkerne fra hhv. uge seks og uge ni.

www.damask.dk

www.kahlerdesign.com

Cecilie Manz

B972190642Z.1_20160118101638_000+G02QIP7B.2-0.png 

Prisbelønnet og internationalt anerkendt dansk designer, som er kendt for sit æstetiske, enkle, funktionelle design for designbrands som Fritz Hansen, Bang & Olufsen, Fredericia Furniture, Lightyears, Holmegaard, Muuto, Georg Jensen Damask og Kähler.

Født i 1972 og uddannet fra Kunstakademiet i København i 1997.

Hun har vundet en lang række priser og anerkendelser, herunder Finn Juhl-prisen i 2007 og Kronprinseparrets Kulturpris i 2014.

Guide: Julie gav sit typehus en ny, farverig personlighed

27-03-2016: Det kan være svært at tilføre personlighed og sjæl til et splinternyt typehus. Julie Hole har dog formået at forvandle nybyggeriet til et farverigt hjem fyldt med humor og stilfulde detaljer. Læs artikel

Guide: Blå og pink vinter

26-01-2016: Skab blid vinterstemning med lyseblå og rosa nuancer, som ifølge farveinstituttet Pantone er årets farver. Læs artikel

Guide: Dekorationer skal der til

17-01-2016: Små dyrefigurer, forsølvede barnesko, kongeligt porcelæn og sjove loppefund var engang indbegrebet af kitsch. I dag er det et absolut must. Læs artikel

Guide: Luksus ligger i fortællingen

29-12-2015: Det luksuriøse er historisk set blevet forbundet med det overdådige og overdrevne, men moderne luksus skal helst være så underspillet som muligt. I dag ligger luksusværdien nemlig i den fortælling, der knytter sig til objektet. Læs artikel

Guide: Tapeter med struktur og sjæl

17-11-2015: Er du træt af dine hvide vægge, og har du lyst til, at der skal ske noget nyt? Så kan du overveje at tapetsere en væg eller måske endda et helt rum. Lige nu hitter tapeter med specielle overlader og strukturer, der giver lyst til at røre og nærstudere. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...