Find mere om:
Reportage: På besøg hos gør det.. | livsstil.guide.dk

Reportage: På besøg hos gør det selv-designeren Tom Dixon

Det var ren og skær tidsfordriv, da Tom Dixon en dag begyndte at fumle lidt med møbelproduktion. Dengang kendte han ikke noget til designverdenen, i dag kender han den bedre end sin egen bukselomme. Han har nemlig en hands on-tilgang til design, som kun de færreste har.

LONDON, ENGLAND - I Londons vest-ende, lige ned til Grand Union Canal, ligger det gamle, victorianske pakhus Portobello Dock. Det er her, bag de gule og røde murstensvægge med høje panoramaruder, at Tom Dixon har valgt at placere sin designvirksomhed. Og han synes at trives her, for han er den første, der møder ind på studiet om morgenen, og han er altid den sidste til at tage hjem om aftenen. Morgenmad og frokost spiser han hver dag sammen med sine ansatte på restauranten Dock Kitchen, der er opført i direkte forlængelse af studiet. Sammen vender de dagens nyheder og aktuelle projekter, for er der noget, Tom Dixon ikke bryder sig om, så er det alt for formelle møder. I stedet foretrækker han at snakke tingene igennem på afslappet vis over en cæsarsalat eller en varm kop kaffe. Derfor er det også ved frokostbordet, at Tom Dixon har sat Jyllands-Postens udsendte i stævne denne kolde vinterdag, hvor jeg har taget turen til London for at møde designeren på sin hjemmebane, over en clubsandwich.

En finger med i det hele

Tom Dixon er uden tvivl en travl mand, men det er ikke ensbetydende med, at han ikke kan tage sig tid til andre. Tværtimod. Så da vores tallerkner er ved at være tomme, og vi umiddelbart har snakket hele hans karriere igennem, inviterer han mig med forbi sit kontor, så jeg kan få et ordentligt indblik i hans arbejde. På kontoret står et par hidtil usete prototyper side om side med gamle møbler, der for længst er udgået af kollektionen, og i midten af rummet hænger en håndfuld Beat Lights hen over det Slab Table, som Tom Dixon hver dag sidder og arbejder ved. Bordet er fyldt med tekniske bøger, stregtegninger, metalstykker, tekstilprøver og miniaturemodeller. Da jeg spørger, om jeg må tage et par billeder, får jeg således et pænt nej, for alt dette er de første spæde frø til fremtidige kollektioner, og derfor skal de helst ikke lækkes til offentligheden. Det er kort, som fortsat skal holdes tæt ind til kroppen.

B972167886Z.1_20151218124747_000+GS9Q231M.1-0.jpg

B972167886Z.1_20151218124747_000+GS9Q2313.1-0.jpg

Et hurtigt blik rundt i rummet afslører, at Tom Dixon er teknisk anlagt, for på kontoret vrimler det med redskaber, som forstørrelsesglas, hobbyknive og linealer. Hans design er nemlig ikke resultatet af tilfældige streger tegnet på et stykke papir, men af nøje opmålinger og udregninger.

Navy, midnat og kobolt er tilbage i boligindretningen

»En af mine venner kaldte mig engang for en ”knogledesigner”. Det betyder, at jeg er interesseret i selve skelettet i designet, og ikke bare i overfladen,« forklarer Tom Dixon.

B972167886Z.1_20151218124747_000+GS9Q232Q.1-0.jpg

B972167886Z.1_20151218124747_000+GS9Q232U.1-0.jpg

Han vil vide, hvordan materialerne skæres ud, bøjes, slibes og sættes sammen, for det er først, når man kender til og forstår produktionsprocessen, at man er i stand til at skabe godt design, mener han.

»Det handler ikke om at være kontrolfreak og frygte at lægge ansvaret fra sig. Det handler nærmere om nysgerrighed,« understreger Tom Dixon.

Personlige intentioner

Det er denne sommetider barnlige og naive nysgerrighed, der driver værket. Og sådan har det været lige siden begyndelsen, for selv i sin karrieres spæde opstartsår ville han absolut røre ved det hele. Den ene dag designede han møbler, den anden dag stod han bag disken i sin egen butik, Space, og den tredje dag styrede han maskinerne hos fabrikanten Eurolounge, der producerede hans møbler.

B972167886Z.1_20151218124747_000+GS9Q2317.1-0.jpg

»Da jeg startede som designer, gjorde jeg alt, hvad jeg kunne for at få mine produkter på markedet. Jeg udforskede budgetvenlige produktionsteknologier, og jeg designede typisk mine møbler således, at de passede til en ny maskine, jeg havde købt, til et nyt billigt og tilgængeligt råmateriale eller til en lokal underleverandørs kompetencer. Jeg var klar over, at hvis mit projekt skulle lykkes, måtte jeg involvere mig i hele processen fra start til slut og ikke bare dedikere mig til en lille, isoleret del af den,« husker Tom Dixon.

Design fra USA’s bling-hovedstad

Også den dag i dag kender Tom Dixon til alle aspekter af sin virksomhed og ikke mindst alle de mennesker, der arbejder i virksomheden. Det røber de mange fluorfarvede spritmarkører på hans skrivebord. Dem bruger Tom Dixon til at signere lykønskningskort til alle sine ansatte, og især den lyserøde og den orange spritmarkør bliver taget ofte i brug.

B972167886Z.1_20151218124747_000+GS9Q2336.1-0.jpg

Ved siden af sin signatur laver han typisk en lille illustration, der siger noget om den person, kortet er til, for Tom Dixon kender sine ansatte ud og ind: Han spiser morgenmad og frokost med dem, han spiller bordtennis med dem på studiets udendørs bordtennisbord, han slænger sig med dem på græsset langs kanalen. Det lyder måske lidt som en idyllisk præsidentkampagne for ”folkets kandidat”, men sandheden er, at det er alt andet end et marketingsstunt. Hvis Tom Dixon tilbringer så meget tid med sine ansatte, så er det fordi, han for længst har erkendt, at han ikke ved alt, og at han kan lære rigtig meget af de mennesker, der omgiver ham. Når fragtmanden kommer tilbage fra sin rute, tager Tom Dixon sig for eksempel tid til at snakke med ham om eventuelle besværligheder forbundet med fragten af særlige møbler. Og når sælgerne fra virksomhedens store flagskibsbutik, som også ligger i Portobello Dock, træder ud for at trække frisk luft, ser Tom Dixon sit snit til at spørge dem, hvilke møbler der sælger bedst, og hvilke der sælger knap så godt.

Held i uheld

På kontorets bogreol står en motorcykelhjelm, for når Tom Dixon bevæger sig til og fra sit studie, gør han det altid på sin motorcykel. Og faktisk spiller motorcyklen en ikke helt så ligegyldig rolle i Tom Dixons karriere. I 1983 var han netop droppet ud af Chelsea School of Art, da han kom ud for et motorcykeluheld, som tvang ham til at holde sig i ro i nogle uger. Mens han gik derhjemme og forsøgte fordrive tiden, gav han sig til at reparere sin motorcykel, og for at reparere den blev han nødt til at lære sig selv at svejse. Så det gjorde han. Da motorcyklen var sat i stand, var han blevet så vild med at svejse, at han for alt i verden måtte finde et nyt svejseprojekt, han kunne kaste sig over. Så han besluttede at begynde at svejse møbler – og en designer var født.

B972167886Z.1_20151218124747_000+GS9Q2303.1-0.jpg

»Lige fra starten har jeg været fascineret af selve håndværket. Jeg kan lide at lære nye teknikker, have fingrene i modellervoksen og lege mig frem,« siger Tom Dixon.

Denne gør det selv-tilgang til design matchede den postpunk-stemning, der herskede i London i 1980’erne, og snart begyndte man at få øjnene op for Tom Dixons hjemmelavede kreationer, såsom den svejsede stol Pylon Chair, der var med til at indskrive hans navn i designverdenen.

»For mig er det helt klart en fordel at være selvlært. Jeg sprang ud som designer uden at have studeret design, og det har tilladt mig at eksperimentere mig frem og lære af mine egne fejl. Det gør, at jeg har formået at udvikle min egen stil,« siger Tom Dixon.

Skulpturel inspiration

Store og små skulpturer i metal og ler, som designeren har opstøvet på kunstmuseer og i kuriøse butikker verden over, er også at finde på kontoret.

Nogle af dem er så små, at de har fundet plads i bogreolen, andre er så store, at de må stå på gulvet. Og skulpturerne står her ikke bare for udsmykningens skyld, nej de står her, fordi de inspirerer Tom Dixon direkte i hans arbejde.

»Jeg henter inspiration i alt, lige fra deres skarpe kanter til deres buede afrundinger,« fortæller den selvlærte designer, der selv karakteriserer sit design som skulpturel minimalisme.

Et godt eksempel på denne skulpturelle minimalisme er loftslampen Beat Light, som kommer i en rund, en aflang og en flad udgave inspireret af formerne på traditionelle indiske fartøjer. Et andet eksempel er den grafiske loftslampe Etch, som er inspireret af matematikkens geometri.

Aflur stylisternes juletricks

Men selv om Tom Dixon netop er kendt for sine skulpturelle kreationer, så er det aldrig formen, der kommer først i hans arbejde.

»Mange designere i dag er alt for optagede af objekternes form. Jeg mener, at en god designer formår at forene alle aspekter, det vil sige materialer, produktionsforhold, funktionalitet og salgbarhed for først derigennem at komme frem til den rigtige form,« siger Tom Dixon.

Og på spørgsmålet om, hvorvidt han selv er en god designer, svarer han smilende, at han ikke engang ved, om han er en designer. Han er jo bare et nysgerrigt barn, der leger sig lidt frem.

Blå bog

Tom Dixon er født i 1959 i Tunesien og flyttede til England i 1963. Han droppede ud af Chelsea School of Art og begyndte at spille bas i bandet Funkapolitan i stedet. Senere besluttede han at springe ud som autodidakt møbeldesigner.

Op igennem 1980’erne oplevede han en stigende succes og blev kendt som den talentfulde ufaglærte designer. I 1998 tiltrådte han som kreativ direktør for Habitat, og i 2002 lancerede han sit eget designfirma, som står bag ikoner som Mirror Ball, Copper Shade, Wingback Chair og Beat Light.

En række af Tom Dixons kreationer indgår i permanente udstillinger på verdensberømte museer, som Victoria & Albert Museum i London, Museum of Modern Art i New York samt Centre Pompidou i Paris.

Tom Dixon er ligeledes leder af konsulentbureauet Design Research Studio, som har stået for indretningen af kontorfaciliteter hos McCann Worldgroup og Greenwich Peninsula, flagshipstores, som Joseph på Old Bond Street, og restauranter, som Craft London, Eclectic og Jamie Olivers Barbecoa.

Guide: Møblernes mekka

25-04-2016: Den italienske storby Milano er omdrejningpunkt for design fra hele verden. I april mødtes over 400.000 designinteresserede til verdens største møbel- og designmesse Salone del Mobile, hvor det nyeste møbeldesign kunne opleves. Læs artikel

Guide: I skyggen af ikonisk design

08-10-2015: Den sicilianske designer Mario Trimarchi skaber fabulerende italiensk design, der indgår i afdæmpet skandinavisk indretning, som om det altid har været der. Læs artikel

Reportage: Canadieren, der ville designe dansk

01-09-2015: Den fransk-canadiske designer Francis Cayouette kom til Danmark i 1999 og fandt sin rette plads på design-hylden. Fra sin base i København designer han funktionelt og minimalistisk design, der samtidig gør op med nutidens teknologiske højhastighedssamfund. Læs artikel

Nyhed: Designtalenter udfordrer med nye metoder

25-04-2015: 15 designspirer fra Singapore har med inspiration fra de gamle alkymister og en italiensk 70’er-bevægelse forsøgt at finde magien i moderne design. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...