Find mere om:
Nu kan alle udleve deres designerdrømme | livsstil.guide.dk

Nu kan alle udleve deres designerdrømme

Takket være crowdfunding kan både etablerede designere og almindelige kreative ildsjæle nu afprøve deres projekt, uden at det skal koste dem en bondegård. En god ide og en stærk overbevisning er alt, hvad der skal til.

Går du og grubler over en nye revolutionerende lænestol, eller ligger du inde med skitserne til årtiets spisebord, men har du ikke økonomien til at føre dine ideer ud i livet? Så kan du gøre som rigtig mange andre og prøve lykken med crowdfunding – en af tidens store tendenser og noget, der bliver brugt af alle fra hobby-designere til den verdensberømte danske arkitekt Bjarke Ingels.

Crowdfunding kan oversættes til netværksfinansiering og består i at mobilisere masserne og få privatpersoner til at yde personlig økonomisk støtte til et projekt, de tror på og brænder for. Eller et design, de gerne vil have fingre i til en god pris. Når iværksættere søger finansiering gennem crowdfunding, går de således uden om bankerne og udbyder deres projekter direkte til private investorer.

»Rigtig mange kreative iværksættere vælger at gå ad crowdfundingens vej. Det skal blandt andet ses som et udtryk for, at mange kreative foretagender ikke har andre muligheder i en tid, hvor det kniber med at finde risikovillig kapital. Bankerne er lukket land for langt de fleste entreprenører, og så er crowdfunding en af de eneste resterende muligheder for at skaffe kapital,« siger grundlægger af Danmarks største crowdfundingplatform Booomerang, Michael Eis.

Tre-i-en-lampe

To af de kreative iværksættere er designduoen Mencke & Vagnby, som sammen har brandet Shaping Your Day. De realiserede deres Via-lampe, som blev lanceret sidste år, ved hjælp af crowdfunding.

Den fleksible tre-i-en-lampe er udstyret med en skærm, der kan justeres og indstilles efter behov, så lysretningen ændrer sig.

B972176642Z.1_20151230145657_000+GCHQ25UA.1-0.jpg

»På et tidspunkt overvejede vi at sælge Via til et lampefirma, men med tiden blev vi så glade for lampen, at vi bare måtte producere den selv. Derfor valgte vi at forsøge os med crowdfunding, da vi så det som en god mulighed for at få dækket vores produktionsomkostninger,« siger Marcus Vagnby fra Mencke & Vagnby, som har benyttet sig af den amerikanske crowdfundingplatform Kickstarter.

Også designforetagendet Mono+Mono har benyttet sig af Kickstarter til at finansiere deres såkaldte Sitpack, som er en transportabel stol, der på blot fem sekunder kan foldes sammen, så den ikke fylder mere end en vandflaske på 500 ml.

Sådan kan du friske badet op med bronze og træfarver

»Banker og investeringsfonde er sjældent villige til at finansiere et produkt, som ikke eksisterer endnu, og det kan bremse mange iværksættere. Derfor valgte vi ligesom mange andre kreative iværksættere at satse på crowdfunding i stedet,« siger Jonas Lind-Bendixen fra Mono+Mono, der på 40 dage samlede hele 1.009.969 kr. ind. Dermed kunne projektet føres ud i livet, og stolen blev lanceret i Danmark i maj sidste år.

Uvurderlig reklame

Crowdfunding kan frem for alt hjælpe iværksættere med at finansiere deres projekt, men der følger også en række andre sidegevinster med, forklarer Booomerang-grundlægger Michael Eis.

»Når vi snakker design, så kan crowdfunding være en måde at validere produkternes salgbarhed på. For når crowdfunderne giver støtte til et projekt og måske endda lægger forudbestillinger ind, ja, så bekræfter det iværksætterne i, at deres produkt rent faktisk har liv på denne jord.«

Han tilføjer, at hvis nogle af crowdfunderne afgiver forudbestillinger, allerede inden produktet er sat i produktion, så kan det ligeledes hjælpe iværksætterne med at forhandle bedre priser hos producenten. Derudover kan crowdfunding fungere som markedsføringskanal.

B972176640Z.1_20151230145535_000+GCHQ25SM.2-0.jpg

»Den såkaldte participatoriske finansieringsform, hvor brugerne selv er med til at finansiere produktet, kan nemlig hjælpe iværksætterne med at komme helt tæt på slutbrugerne, som dermed ikke bare er med til at finansiere projektet, men som også kan være med til at reklamere for det i deres netværk,« siger Michael Eis.

B972176640Z.1_20151230145535_000+GCHQ25RT.2-0.jpg

Nogle gange sker det sågar, at journalister lægger vejen forbi en crowdfundingplatform og får øje på et projekt, som de har lyst til at kommunikere omkring. Det har Mencke & Vagnby oplevet.

»Allerede inden vores lampe blev sat i produktion, fik den en del pressedækning, ganske enkelt fordi pressen er blevet opmærksom på vores projekt via crowdfundingplatformen. Det var guld værd for os, da det betød, at mange kendte og genkendte lampen, inden den kom på markedet. Ved at gå ad crowdfundingens vej har vi således været i stand til at sprede budskabet om vores projekt,« siger Marcus Vagnby.

Belønning til de glade givere

Spørgsmålet er så, hvad crowdfunderne får ud af at poste penge i andres projekter? Og her er der to svar, alt efter om det er aktiebaseret eller reward-baseret crowdfunding. Hvor førstnævnte er henvendt til private investorer, der investerer nogle af deres penge for at få en aktieandel i projektet, er sidstnævnte henvendt til givere, der donerer uden at få ejerskab, afkast eller pengene retur. Her får crowdfunderne så til gengæld oftest en lille belønning som tak for hjælpen.

»Som tak for bidragene valgte vi for eksempel at give vores crowdfundere 60 pct. rabat på udsalgsprisen, hvis de bestilte et eksemplar af Via,« forklarer Marcus Vagnby.

B972176640Z.1_20151230145535_000+GCHQ25S6.2-0.jpg

Også Mono+Mono ved, hvor vigtigt det er at takke bidragsyderne.

Ultimative drømmedesign

»Vi har givet en stol til samtlige af vores crowdfundere. Derudover har alle crowdfundere fået lov at deltage i udviklingen af stolen og komme med input til projektet undervejs, hvilket for mange kan være en belønning i sig selv,« fortæller Jonas Lind-Bendixen.

B972176640Z.1_20151230145535_000+GCHQ25T7.2-0.jpg

Og det er bestemt ikke uhørt inden for crowdfundingverdenen.

»Mange kreative iværksættere vælger at bruge crowdfundingplatforme til at komme i kontakt med deres slutbrugere og inddrage dem i selve skabelsesprocessen,« siger Michael Eis.

Den gode præsentation er alfa og omega

Så hvordan skal man helt konkret bære sig ad, hvis man brænder inde med ideen over dem alle og ønsker at finansiere den gennem crowdfunding?

»Lav en god præsentation, tilmeld dit projekt på en crowdfundingplatform og begynd så at markedsføre det. Det lyder let, men det er hårdt arbejde,« siger Michael Eis.

B972176640Z.1_20151230145535_000+GCHQ25S2.2-0.jpg

Det kan Mencke & Vagnby skrive under på.

»Vil man optimere sine muligheder for at opnå støtte, er det vigtigt, at man præsenterer sit projekt godt på den givne crowdfundingplatform. Derfor har vi brugt rigtig mange kræfter på at tage billeder, efterredigere, filme, lave tegninger og skrive tekster, som vi efterfølgende har brugt til at gøre opmærksom på vores projekt,« fortæller Marcus Vagnby.

Luksus ligger i fortællingen

B972176640Z.1_20151230145535_000+GCHQ25RP.2-0.jpg

Alle anstrengelser har dog betalt sig, for på blot en måned fik Mencke & Vagnby samlet de 75.000 kr. ind, der skulle til for at kunne føre deres lampe ud i livet.

Crowdfundet arkitektur

Det er ikke kun designere, der gør brug af crowdfunding. Også arkitekterne har taget ideen til sig.

I New York har organisationen Lowline sammen med arkitektfirmaet Raad Studio lanceret en indsamlingskampagne bl.a. på sitet Kickstarter for at samle penge ind til verdens første undergrundspark i en forladt, underjordisk bagageterminal på Manhattan. Projektet er bl.a. støttet af skuespilleren Lena Dunham og har indtil videre samlet lidt over en million ind.

I London har det britiske arkitektfirma Studio Octopi lanceret en indsamlingskampagne på sitet Kickstarter og håber at kunne indsamle 11 mio. pund (cirka 114 mio. kr.) til at bygge et havnebad i Themsen. De er dog kun nået til 143.000 pund, så der er lang vej igen.

Den danske stjernearkitekt Bjarke Ingels har haft lidt mere held med sin Kickstarter-kampagne. I efteråret 2015 fik han nemlig takket være glade givere financieret og lavet en prototype på en røgrings-pustende skorsten til det nye kraftværk på Amager, som hans firma Big bygger. I alt samlede han 29.520 dollars ind, som svarer til lige over 200.000 danske kr.

Kilder: www.dezeen.com, www.kickstarter.com, www.thelowline.org

Demokratiseret design

Mange opkommende designere og mindre designfirmaer gør brug af crowdfundingplatforme som f.eks. det amerikanske site Kickstarter og det danske Booomerang. Her handler brugeren af designet direkte med designeren, og producenterne tages ud af ligningen.

Det er generelt blevet mere normalt at designere, der endnu ikke er etableret, selv står for produktionen og sælger det via webshops og designmarkeder som f.eks. Finderskeepers. Der findes også online-markeder, hvor man kan shoppe design direkte fra designerne, f.eks. det hollandske firma Crowdy House, som har design fra hele verden og kalder det en demokratisering af designindustrien.

Se evt. mere på: www.kickstarter.com, www.booomerang.dk, www.indiegogo.com, www.crowdyhouse.com

Guide: Møblernes mekka

25-04-2016: Den italienske storby Milano er omdrejningpunkt for design fra hele verden. I april mødtes over 400.000 designinteresserede til verdens største møbel- og designmesse Salone del Mobile, hvor det nyeste møbeldesign kunne opleves. Læs artikel

Guide: Kunsthåndværk skal bredere ud

17-03-2016: Designership startede som et afgangsprojektet fra Designskolen Kolding – til et 12-tal i øvrigt. I dag kalder Anette Kaas sig kreativ direktør og har skabt en forretning med flere prisbelønnede design, der alle har kunsthåndværk som udgangspunkt. Læs artikel

Guide: Debatskabende design

26-01-2016: Hvad er dansk design? Og er det stadig dansk, hvis det er designet af en tysker og produceret i Polen? Det er et af de spørgsmål, Danish Design Makers stiller med udstillingen ”Made Here” på møbelmessen i Køln, hvor 17 designere har givet deres bud på, hvordan man holder dansk design på danske hænder. Læs artikel

Reportage: På besøg hos gør det selv-designeren Tom Dixon

18-12-2015: Det var ren og skær tidsfordriv, da Tom Dixon en dag begyndte at fumle lidt med møbelproduktion. Dengang kendte han ikke noget til designverdenen, i dag kender han den bedre end sin egen bukselomme. Han har nemlig en hands on-tilgang til design, som kun de færreste har. Læs artikel

Nyhed: Her er tre bud på hyggelæsning til designnørden

23-11-2015: B&O's designhistorie gennem 90 år, farvelagte streger af Finn Juhl og fortællingen om faderen til Operahuset i Sydney, Jørn Utzon. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...