Find mere om:
Guide: Debatskabende design | livsstil.guide.dk

Guide: Debatskabende design

Hvad er dansk design? Og er det stadig dansk, hvis det er designet af en tysker og produceret i Polen? Det er et af de spørgsmål, Danish Design Makers stiller med udstillingen ”Made Here” på møbelmessen i Køln, hvor 17 designere har givet deres bud på, hvordan man holder dansk design på danske hænder.

»Den har fået jakke på,« siger Antonio Scaffidi og løfter stolen ned af bordet, hvor den stod til inspektion.

»Det skulle være en lidt maskulin stol, så jeg har fået en studerende fra designskolen, som er specialiseret i herretøj, til at sy jakken,« fortsætter han om sin stol Gentleman Chair, som i skrivende stund bliver vist frem på møbelmessen i Køln sammen med 16 andre design på udstillingen ”Made Here”.

Det er tredje gang, designernetværket Danish Design Makers sammensætter en udstilling til Køln-messen, og den er i år større end nogensinde. Temaet ”Made Here” afspejler en af de diskussioner, som fylder rigtig meget i designverdenen lige nu: Hvad er dansk design i dag, hvad skal det være i fremtiden, og hvordan skal vi forholde os til, at mange af vores ikoner ikke længere bliver lavet af danske håndværkere, men er outsourcet til polske, thailandske og andre udenlandske hænder?

Det har i alt 17 designere skabt 16 forskellige prototyper i forsøget på at svare på.

»Design er ikke en teoretisk afhandling, og det må det aldrig blive. Med prototyperne giver vi slip på vores ideer for at få et ærligt svar. Og det kan måske blive til en debat. Vi har afprøvet mange forskellige ting for at nå frem til den prototype, vi har i hænderne – det skaber forudsætningerne for en god dialog,« siger Antonio Scaffidi.

Håndværk på danske hænder

Antonio Scaffidis Gentleman Chair er hans bud på, hvordan vi skal løse udfordringen med at holde produktionen af dansk design på dansk grund, forklarer han, da Jyllands-Postens udsendte mødte ham på værkstedet i en baggård i et industrikvarter på københavnerøen Amager.

B972196614Z.1_20160125111444_000+GFOQP1B6.2-0.jpg

»I Danmark er stolen et design, vi værdsætter. De stole, vi sætter os i, repræsenterer den, man er. Det er en del af den danske designkultur. På samme måde er det en stor del af den danske kultur, at man om sommeren nyder sollyset udenfor, og om vinteren hygger sig indenfor. Derfor omgiver danskerne sig også med både lette og varme ting i hjemmet,« siger Antonio Scaffidi.

Og det er netop her, stolens jakke kommer ind.

B972196614Z.1_20160125111444_000+GT7QNHV1.2-0.png

»På samme måde kan Gentleman Chair tage vintertøj på og knappe jakken af igen, når det bliver forår. Stolen afspejler altså den forandring, vi gennemgår,« siger Antonio Scaffidi.

Made in Belgium

»Det er også en ny måde at tænke polstring på,« supplerer tekstildesigner Evalou Hauge, som også deltager i udstillingen og har sluttet sig til selskabet.

B972196614Z.1_20160125111444_000+GT7QNHTV.2-0.png

I stedet for at lave en dyr polstring på stolen, medfølger blot en stofjakke, man kan knappe på. Og skifte ud til en ny farve på et senere tidspunkt, hvis man har lyst til det, uden at det bliver en lige så besværlig og dyr operation, som en regulær ompolstring ville være.

De digitale muligheder

Mens Antonio Scaffidis bud er at lave et så godt håndværk med en så god historie og et langtidsholdbart design, at folk er villige til at spare op og betale det, det nu engang koster, at det så er produceret i Danmark, har Evalou Hauge valgt en anden vej.

»Vi har en lang tradition for tekstilproduktion i Danmark, især ovre på den jyske hede, men i dag er der stort set ingen produktion tilbage. Men det giver bare nogle meget langtrunkne dialoger at outsource, og det kan tage op til et år at få en ordentlig prototype leveret, så jeg tænkte: Hvad skal der til for, at vi kan holde produktionen her? Og så valgte jeg at få lavet et digitalt print på en fabrik i Ikast i stedet for at lave et dyrt silketryk,« fortæller hun.

B972196614Z.1_20160125111444_000+GT7QNHUA.2-0.png

Det smarte ved det digitale tryk er, at man ganske let kan lave mange forskellige mønstre og farver, og at det ikke koster en masse arbejdstid.

»For mig handlede det om at undersøge de digitale muligheder. Hvis der ikke er råd til, at menneskehænder i Danmark væver og trykker tekstilerne, hvad kan vi så gøre med maskinerne?«

Hun har dog ikke helt droppet det klassiske håndværk, begået af menneskehænder. Hun tager nemlig to tekstiler med til Køln; det farverige, dansk-printede og så ét i sort-hvid, som er vævet i Sverige.

Outsourcingens konsekvenser

Der er mange gode grunde til, at produktionen af dansk design rykker til andre, billigere himmelstrøg. Men både Antonio Scaffidi og Evalou Hauge påpeger, at det bare er vigtigt at være opmærksom på, hvilke konsekvenser det har. Og at stille sig selv spørgsmålet, om det udvander dansk design og dansk designkultur. For er det stadig dansk design, hvis det hverken er designet af en dansker eller produceret i Danmark?

Nej, mener Antonio Scaffidi. Så er det blot et dansk brand, der handler med design. Og det er der i sig selv ikke noget galt med. Men det har sine konsekvenser, mener han.

Levende legender: Dansk designs grand old men har skabt deres næstsidste stol

»Danmark er kendt for sit design, men også for teknologier og produktion. Men lønniveauet er blevet så højt, at mange vælger at outsource produktionen,« siger han og fortsætter:

B972196614Z.1_20160125111444_000+GT7QNHUO.2-0.png

»Der er bare ikke noget at vinde ved at tage den viden, der følger med produktionen, ud af Danmark. Jeg er ked af at se den faglighed og de ressourcer forsvinde. Og ikke mindst den innovation, der følger med. For innovation opstår primært, når man kender sit materiale rigtig godt. Man prøver sig frem, noget går måske galt, og ved en tilfældighed falder man over en innovation. Når produktionen outsources, så gør produktudviklingen og dermed innovationen det også.«

Fremtidens danske design

Det handler altså for Antonio Scaffidi om at sørge for, at vi forbliver innovative her i landet. Det er en del af den danske designkultur. Men hvorfor er det så vigtigt at bevare den danske designkultur? Kunne det ikke være sådan, at vi i fremtiden i højere grad har en fælles, global designkultur, hvor man ikke kan sige, at den danske skiller sig særligt ud i forhold til andre? SomDanish Design Makers’ skriver på deres hjemmeside:

»Hvordan defineres kilden til fremtidens designkultur, og vil der i det hele taget synes en enkelt designkultur, som skiller sig ud?«

»Ja, det kan vi endnu ikke sige, vi har fundet et svar på,« siger Antonio Scaffidi og sender et stort, lidt forlegent smil i retning af Evalou Hauge, som straks griber bolden.

B972196614Z.1_20160125111444_000+GT7QNHUQ.2-0.png

»Men der er ingen tvivl om, at vi har en stærk og stolt designkultur i Danmark, som skiller sig ud. Hvis man går en tur ind på Designmuseum Danmark, er de fleste af stolene der 50 år gamle. Så vi skal også gerne have nogle nye i den samling. Det er en vuggegave, vi har fået med os, og i stedet for at se det som noget, der begrænser eller er sådan lidt ”øv”, så skal vi arbejde med, hvordan vi kan lave noget ny,« siger hun.

Antonio Scaffidi nikker heftigt og fortsætter:

»Vi skal kigge fremad, men vi skal ikke glemme vores historie. Et land som Japan har for eksempel været rigtig gode til netop det. De værner om deres designhåndværk og traditionerne og er også villige til at betale for det, samtidig med at det er et supermoderne samfund.«

Sådan får du stilen

Han og de andre designere har altså ikke et endegyldigt svar på, hvad fremtiden er for dansk design. Men de håber på at kunne starte en debat og i hvert fald sørge for, at vi ikke kaster vores vuggegave, den danske designarv, ud med badevandet, så at sige.

Danish Design Makers

Forening af danske designere, som blev stiftet i 2014 af de tre designere Thomas Albertsen, Øivind Alexander Slaatto og Antonio Scaffidi med det formål at sætte fokus på talentmassen i Danmark.

De deltog for første gang for to år siden på designmessen i Køln med udstillingen ”Please Do Touch”, hvilken blev en stor succes. Siden er udstillingen vokset, og i år er i alt 16 design med.

Danish Design Makers modtog i efteråret støtte fra Statens Kunstfond.

Se evt. mere på: www.danishdesignmakers.com

Guide: Møblernes mekka

25-04-2016: Den italienske storby Milano er omdrejningpunkt for design fra hele verden. I april mødtes over 400.000 designinteresserede til verdens største møbel- og designmesse Salone del Mobile, hvor det nyeste møbeldesign kunne opleves. Læs artikel

Nyhed: Her er tre bud på hyggelæsning til designnørden

23-11-2015: B&O's designhistorie gennem 90 år, farvelagte streger af Finn Juhl og fortællingen om faderen til Operahuset i Sydney, Jørn Utzon. Læs artikel

Guide: Det danske designs japanske rødder

01-11-2015: Danske designere har i stor stil fundet inspiration i Japan siden slutningen af 1800-tallet. Så meget og så længe, at det faktisk kan være svært at sige præcis, hvad der adskiller dansk og japansk design. Også når det kommer til vores højtelskede designikoner og -traditioner. Læs artikel

Guide: Den finurlige italiener

13-10-2015: En af Italiens største designere gennem tiden, Achille Castiglioni, døde i 2002 i en alder af 84 år. Trods det, lever han stadig videre, for hans datter, Giovanna, rejser verden rundt med én mission: at fortælle historien om faderens ikoniske og også prisvindende design. Læs artikel

Guide: Den evige lærling

29-07-2015: Den italienskfødte designer Luca Nichetto elsker at lære nyt. For ham er personlig stil derfor ikke en fast størrelse, men noget der skabes løbende og ændrer sig konstant. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...