Find mere om:
Parløb med ping pong-spil | livsstil.guide.dk

Parløb med ping pong-spil

Bare følg jeres hjerter! Sådan sagde gamle Erik Jørgensen i sin tid til møbelarkitekterne Morten Ernst og Anne-Mette Bartholin Jensen. Det har de gjort lige siden.

Velkomsten sørger Absalon for. Den engelske springerspaniel insisterer på at sige pænt goddag til gæsterne, indtil han af Morten Ernst bestemt bliver bedt om at hoppe op i sin designer-sækkestol, der har sin faste plads i køkken-alrummet i den arkitekttegnede villa i Søllerød.

Absalon er oprindeligt anskaffet til Morten Ernsts datter, men er nu fars hund og den direkte årsag til, at Morten Ernst er blevet jæger.

»Det gik først op for mig, at engelske springerspaniels faktisk er jagthunde, efter at vi havde fået ham. Og så måtte jeg jo tage jagttegn, så jeg kan gå med ham på jagt,« siger Morten Ernst på en måde, der indikerer, at han faktisk ikke har noget imod det.

Det var også lidt af et tilfælde, at Morten Ernst og Anne-Mette Bartholin Jensen blev partnere. Det var i 1994.

Opgør med sofaen

Møbelproducenten Erik Jørgensen havde i forbindelse med firmaets 40-års-jubilæum udskrevet en konkurrence under arbejdstitlen ”Giv et bud på en ny samværssituation”, og Anne-Mette havde en idé. Hun var netop begyndt på Arkitektskolens afdeling for møbel- og rumkunst - efter to år på bygningskunst og en barsel - og ledte efter en mere erfaren samarbejdspartner. Valget faldt på Morten, der på det tidspunkt havde studeret møbelkunst i tre år. Sammen lavede de Waves, bølger. Møblet, de kalder for et opgør med sofaen.

»Man kan godt sige, at Anne-Mette blev min redningsplanke. Jeg havde lidt svært ved at få sammenhæng i uddannelsen på det tidspunkt,« siger Morten.

I bogstaveligste forstand red de på bølgen ind i møbelbranchen. Parret vandt konkurrencen, og fanden tog ved den gamle Erik Jørgensen, som var så begejstret for de unge studerendes vision, at han besluttede at sætte møblet i produktion, selv om Waves næsten var lige så sindssygt svær at producere, som Hans J. Wegners Oxchair. Han kæmpede sammen med de bedste håndværkere for at virkeliggøre visionen. I USA fandt han folk, som kan quilte mellemlaget, og oksehuderne blev omhyggeligt sorteret, så de to-tre stykker ud af hundrede, som kan bruges til Waves, kom i en bunke for sig. Den dag i dag kaldes de tykkeste huder hos Erik Jørgensen for Waves-huder.

At pirre form og funktion

»Det var starten på en forrygende tid. Vi var jo bare studerende dengang, men Waves åbnede alle døre for os. Og Erik Jørgensens begejstring og tro på os betød, at vi selv fik en glæde og gejst ved faget, som stadig gælder. Jeg kan stadig genkalde mig følelsen. Det var vigtigt for os, at en vision om et møbel med en vild, men også poetisk karakter kunne blive til virkelighed. Troen på, at abstraktion og tanke kan manifestere sig i et produkt har været væsentlig i vort professionelle liv. Det gav os lysten til at vinkle vores tilgang til faget med det lille tvist: at pirre både form og funktion,« siger Anne-Mette Bartholin Jensen.

»Ja, der var en nærmest euforisk stemning. Når det kunne lade sig gøre at virkeliggøre en vision som Waves, kunne alt lade sig gøre. Vi arbejdede dag og nat, og mange gange sov vi hjemme hos Erik Jørgensens søn, Niels, der også var med dengang. De fik en fantastisk tillid til os. Følg bare jeres hjerter, sagde de. Vi er sikre på, at I finder frem til det rigtige,« fortæller Morten.

Mesters hus

Allerede da Morten gik i 1. klasse vidste han, hvad hans hjerte bankede for, og at han ville komme til at skuffe sin far, doktor Ernst, der gerne så sønnike som læge. Morten ville være bådebygger eller møbelarkitekt. Sidstnævnte kun, hvis han kunne komme til at læse hos sit store forbillede, Poul Kjærholm. Den store mester døde dog året inden, så det blev under professor Halldor Gunnløgsson, Poul Kjærholms gode ven og samarbejdspartner, han påbegyndte sin uddannelse.

»Gunnløgsson døde året efter, men fik alligevel på forunderlig vis betydning for mit liv,« siger Morten.

»Da Nicoline og jeg skulle købe hus for 14 år siden, tog vi herop til Holte og kiggede på et gasbetonhus fra 1957 på 114 kvm - tegnet af Halldor Gunnløgsson. Jeg var begejstret, men tænkte, at Nikoline skulle have lov til at bestemme. Heldigvis syntes hun også, at huset var skønt, så det er her, vi bor nu efter at have brugt alle årene på at ombygge og renovere.«

Et fælles liv

Ud mod haven i et rum fyldt af sol er tegnestuen indrettet. Her sidder Anne-Mette og Morten over for hinanden og tegner. Eller kravler rundt på gulvet og skitserer 1:1. Eller hænger tegninger op på vinduerne. Waves var parrets første projekt, og siden har de arbejdet sammen som et team og nærmest været hus-designere hos Erik Jørgensen. De har haft nogle fantastiske højdepunkter sammen, hvor det hele bare går op i en højere enhed, og i dag har de svært ved at undvære hinandens faglighed.

Det har været en luksus, at de har haft mulighed for at stifte familier og få børn ved siden af arbejdet. Morten havde allerede sin Nicoline, og Anne-Mette mødte Mads på Arkitektskolen, og de to par ses også privat efter arbejdstids ophør. Mange gange har Anne-Mette haft sine børn med på arbejde. Så har børnene leget sammen, mens Morten og hun har tegnet inde ved siden af.

Anne-Mette Bartholin Jensen var aldrig i tvivl om, at hun ville leve af sine evner med blyanten. Hun havde tilbragt det meste af sin barndom i faderens skiltemalerværksted i Aabenraa, og efter et smut på håndarbejdsskole fandt hun ud af, at en kombination af teori og praksis passede hende bedre, så det blev møbel- og rumkunst ved Arkitektskolen i København. I dag bor hun på Christianshavn på 94 kvm sammen med sin mand og tre børn. En arkitektonisk udfordring, når man både ønsker byens bedste beliggenhed, mange børn - og Waves i stuen!

Bedste argument vinder

Sideløbende med partnerskabet har de begge freelanceopgaver. Morten Ernst har lavet mange arkitektopgaver med om- og tilbygninger, og Anne-Mette har bevæget sig ned i skala og har mindre designs på tegnebrættet.

»Men vi har en stor lyst til at vende tingene med hinanden og har stor respekt for hinandens holdninger,« siger Anne-Mette.

»Det sociale aspekt er enormt vigtigt. At sidde alene med problemstillinger er tungt og ensomt. Når vi samarbejder, er det som et spil ping pong. Vi kan godt være uenige, men jeg værdsætter Anne-Mettes evne til at være lydhør. Vi følger en grundidé, og det bedste argument vinder, så vi altid ender med et resultat, vi begge kan stå inde for,« supplerer Morten.

Det fornægter sig ikke, at de begge har gået på afdelingen for møbel- og rumkunst. Rummet spiller en stor rolle for parrets møbeldesign. Møblerne fungerer som en del af rummet, og det interessante er, hvordan de er med til at ændre bevægelsen i rummet. Parret arbejder meget intuitivt og har faktisk en klar fornemmelse af, når de når i havn.

»Et produkt skal på en måde kunne forklare sig selv, og fra da af går det stærkt. Så er det nemt at begejstre. Som for eksempel med sofaen In Duplo, hvor vi fastfrøs et øjebliks wauw-fornemmelse. Pludselig var den der, og vi ringede til Niels Jørgensen og sagde, at nu var den der,« siger Anne-Mette.

»Og modsat kan det bare være en følelse, som én af os har af, at der er noget, som ikke er helt rigtigt. Så lader vi det ligge og bruger det måske i en anden sammenhæng,« siger Morten.

»Vi kender hinanden så godt, at vi kan formidle designideer over telefonen. Jeg kan godt forklare en tegning i ord, så Morten forstår, hvad jeg mener. Så et par dage om ugen sidder jeg derhjemme og arbejder,« siger Anne-Mette.

Sammen arbejder de i øjeblikket på en optimering af den høje version af sofaen In Duplo, og herefter vil de prøve kræfter med det, der er enhver møbelarkitekts største udfordring: stolen. Hvor alle fagets præmisser kulminerer. Endnu er det blevet ved skitser og anslag. Men her i det nye år skal skitserne blive til virkelighed, lover de.

Morten Ernst

  • Født i 1964
  • Uddannet arkitekt fra Kunstakademiets Arkitektskole i København i 1997.
  • Har egen tegnestue sammen med Anne-Mette Bartholin Jensen siden 1998.
  • Har modtaget Statens Kunstfonds legat på 100.000 kr. i 2000.
  • Gift med Nicoline og har to børn.

Anne-Mette Bartholin Jensen

  • Født i 1969.
  • Uddannet arkitekt fra Kunstakademiets Arkitektskole i København i 1998.
  • Har egen tegnestue sammen med Morten Ernst siden 1998.
  • Har modtaget Bruno Mathssons nordiske formgiverlegat i 1998.
  • Har modtaget Statens Kunstfonds legat på 100.000 kr. i 2004.
  • Gift med Mads og har tre børn.

Guide: Naturligt og bæredygtigt design

21-06-2016: For tiden er der en klar tendens i dansk design. Fokus er på naturlige og holdbare materialer. Både designere og forbrugere har gjort op med forbrugerismen og sætter nu større tanker bag produktionsomkostningerne. Læs artikel

Guide: Møblernes mekka

25-04-2016: Den italienske storby Milano er omdrejningpunkt for design fra hele verden. I april mødtes over 400.000 designinteresserede til verdens største møbel- og designmesse Salone del Mobile, hvor det nyeste møbeldesign kunne opleves. Læs artikel

Guide: Puder der skal føles

17-03-2016: Sammen med Blindes Arbejde har tekstildesigner Rosa Tolnov Clausen gjort brug af værdifulde kompetencer hos blinde og svagsynede og skabt et high-end pudedesign. Læs artikel

Guide: Århundredets materiale

21-02-2016: Plastik er et materiale, der aldrig går af mode. For nogle er det indbegrebet af smagløshed, men for andre er det ensbetydende med uanede designmuligheder. Læs artikel

Guide: Debatskabende design

26-01-2016: Hvad er dansk design? Og er det stadig dansk, hvis det er designet af en tysker og produceret i Polen? Det er et af de spørgsmål, Danish Design Makers stiller med udstillingen ”Made Here” på møbelmessen i Køln, hvor 17 designere har givet deres bud på, hvordan man holder dansk design på danske hænder. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...