Find mere om:
»Det er ikke penge, men kvalitet og.. | livsstil.guide.dk

»Det er ikke penge, men kvalitet og følelser, der tæller«

Danske fabrikker ligger efterhånden både i Fjernøsten og Østeuropa. Og danske virksomheder flytter produktionen til udlandet på grund af de mange forhindringer i Danmark, der både tæller lønninger og afgifter. Men møbelvirksomheden Carl Hansen & Søn holder sig på Fyn.

Der ligger to fabrikker på Fyn. Den ene er omkring 6.000 kvadratmeter stor, og den anden er 13.000.

De ligger begge i den vestlige ende af Fyn, i hhv. Aarup og Gelsted. De to fabrikker fremstiller møbler. Men det er ikke bare stole og borde, der fremstilles. Det er nemlig unikke stykker design og historiefortællinger, der kommer ud af Carl Hansen & Søn-møbelfabrikkerne på Fyn.

Carl Hansen & Søn er en dansk møbelvirksomhed, der producerer møbler for designere som Hans J. Wegner, Ole Wanscher og Frits Henningsen. Virksomheden er 107 år gammel og en familievirksomhed med stolte traditioner.

Og netop derfor ligger deres fabrikker ikke i Polen eller Kina, som mange andre danske virksomheder, men på Fyn i Danmark.

Og grunden hertil skal først og fremmest findes i modsætningen til benhård business, som er følelser, fortæller direktør Knud Erik Hansen, der er tredje generation i virksomheden.

Han er Carl Hansens barnebarn og har dermed overtaget efter sin far og mor. Knud Erik Hansens far var ’søn’ i Carl Hansen & Søn.

»Virksomheden er gået igen i generationer i en ubrudt linje. Det var min farfar, der startede den, og jeg er den sidste i familien, som har kendt alle dem, som har ledet virksomheden igennem tiderne. Det er et stærkt argument for ikke at bryde med den arv, som de har efterladt. Jeg nærer en dyb respekt for dem, og derfor er der følelser indblandet i beslutningen om at bibeholde produktionen i Danmark,« siger Knud Erik Hansen.

B972122991Z.1_20151102131747_000+G4VOPTNF.1-0.png

Den anden side af argumentet skal findes i de relationer, som møbelvirksomheden Carl Hansen & Søn har opbygget gennem årene.

»Vi har opbygget et netværk af de dygtigste danske arkitekter og designere, hvor Hans J. Wegner er den allerstørste. Han har tegnet til Carl Hansen & Søn siden 1949, og sammenfaldende med vores holdning, mener Wegners tegnestue, at et godt stykke dansk håndværk skal produceres i Danmark,« siger Knud Erik Hansen og sammenligner det med et ægte Rolex-ur.

»Hvis man køber et Rolex-ur, som er ”made in China”, er det ikke et rigtigt Rolex-ur. Så er man ligeglad med, hvilket ur man har på, for det står ikke for den kvalitet, som man lægger i et godt schweitzer-ur. Sådan er det også med et godt stykke dansk håndværk, det skal laves i Danmark,« siger han.

En særlig kundegruppe

Hvor ofte løfter man sin stol for at se, hvor den er produceret henne? Ifølge Knud Erik Hansen gør forbrugerne det ofte, for det betyder rent faktisk noget for forbrugeren, at f.eks. Wegners Y-stol er produceret i Danmark, mener han.

»Vi har efterhånden opbygget en lang tradition for snedkerhåndværk og møbelfremstilling, og det, der bliver fremstillet herhjemme, har et image af at være produceret i en rigtig fin kvalitet. Møblerne har en klassisk udstråling og kan bruges i generationer uden at se nedbrudte eller gammeldags ud. Den kvalitet sætter mange mennesker herhjemme og ude i verden stor pris på,« siger Knud Erik Hansen, men er klar over, at det er et bestemt kundesegment, som tænker over, hvor tingene er produceret.

B972122991Z.1_20151102131747_000+G4VOPTNN.2-0.png

»Det er den kategori af mennesker, som vi henvender os til. Det er ikke folk, der er ligeglade, hvilken stol de sidder i. Den slags mennesker har ikke brug for et stykke møbel fra Carl Hansen & Søn. De har brug for en almindelig stol. Vi laver møbler til folk, der sådan set har stolen, men gerne vil have lidt ekstra. De vil have møbler, som man går og kæler om, og møbler man frydes ved, når man kommer ind på sit kontor, i sin stue eller i sit hotelværelse og tænker: Hold da op. Nu er vi hjemme igen,« siger han og fortæller, at møblerne, som Carl Hansen & Søn producerer, har en særlig aura omkring sig, der henvender sig til denne kundegruppe, netop fordi møblerne ikke er blevet spyttet ud af en maskine.

»Det har taget ugevis at producere møblerne, og træet har stået ude i skoven og groet i op til 250 år. Alle historierne, der ligger bag produkterne, er lige så meget værd som selve produktet. Historiefortællingen er meget vigtig,« siger Knud Erik Hansen og kommer også her ind på et af kerneargumenterne for ikke at flytte produktionen til udlandet. På den måde vil historien nemlig gå tabt, mener han.

»Historien er der nu, og den er interessant. Der er mange mennesker, der har slidt og slæbt for det her og igennem hundredvis af år har tilført den fortælling til møblet, og så ville det være så nemt for os andre at sige: Ok, så laver vi det i Kina, fordi det er billigere, men det er ikke vores vision,« siger han.

Kvalitet frem for penge

For eksempel plejede det også at være danske hænder, der malede de musselmalede tallerkner fra Royal Copenhagen. Det er nu thailandske hænder. Argumentet fra virksomheden er prisen for danske lønninger og danske statsafgifter. I disse beslutninger har penge altså haft noget at skulle sige. Men det har det ikke for Knud Erik Hansen. Han ved godt, at man ville kunne producere møbler meget billigere, hvis produktionen ikke lå i Danmark, men det er han slet ikke interesseret i.

»Det er fair nok at flytte til udlandet, og det er der mange, der gør. Der er også store fabrikker, der masseproducerer møbler og sælger dem til IKEA og Jysk. For der er helt klart et marked dér. Men vi henvender os til nogle andre, og derfor går vi ikke på kompromis med kvaliteten,« siger han. Når det er sagt, ved han godt, at det ikke er en sovepude, som han selv siger, at bibeholde produktionen i Danmark.

Da Knud Erik Hansen overtog efter sin bror i 2002 var Carl Hansen & Søn en lille virksomhed med omkring 20 ansatte. Der var næsten ingen eksport til udlandet, og på det grundlag kunne virksomheden ikke overleve, måtte han erkende.

»Det er nødvendigt at vokse for at overleve. Det har jeg altid været klar over, og det ligger også i min natur. Og der er ikke noget ondt i at gå ud i verden og lade andre mennesker få fat i de produkter, vi laver. Vi er nødt til at gro og få virksomheden moderniseret. Vi skulle ud i verden, men det var en kæmpe opgave for mine ansatte og jeg at få vores historie og vores image ud. Men det var vi nødt til,« siger han.

B972122991Z.1_20151102131747_000+G4VOPTNL.2-0.png

For i Knud Erik Hansens optik har vi et selvbillede i Danmark, som er en smule fordrejet.

»Mange tror, at det er et adelsmærke i sig selv at komme fra Danmark. Men hvis man synes, at vi er meget velhavende, og at vi er verdensmestre i at producere møbler, så må man nok tro om igen. Vi er ikke kapitaltunge. Vi er små ude i den store verden. Selv om Carl Hansen & Søn i dansk regi er mellemstore, så slår det ikke igennem på det store marked, medmindre man knokler som en sindssyg. Og der skal knofedt til,« siger han. Men nu har udlandet fået øjnene op for Carl Hansen & Søn. De hitter i lande som Japan, USA, England, Tyskland og Italien. Og folk har respekt for deres image rundt omkring. Og det er ikke fordi Carl Hansen & Søn er blevet store. Det er de ikke. Det er, fordi kvaliteten og historien bag virksomheden har bredt sig fra mund til mund og som ringe i vandet. For kvaliteten i at være en lille virksomhed er stadig vigtig, mener Knud Erik Hansen.

Dansk møbelfirma vil genoplive klassikere fra 80’erne

»På den måde bibeholder man en eksklusivitet i det, man laver. Og sådan er det helt automatisk, når man holder sin produktion i Danmark, for vi har ikke kapitalen til at blive en stor spiller,« siger han.

Uudnyttet potentiale

Men det er faktisk ikke rigtigt, at Carl Hansen & Søn ikke kunne blive en stor spiller, hvis virksomhedens ledelse gerne ville det, mener Knud Erik Hansen. Men her kommer kvaliteten ind foran pengene igen.

»Der er et uudnyttet potentiale i sådan en niche-virksomhed, der gør virksomheder som vores meget attraktive. Hvis jeg havde uanede mængder af penge, kunne jeg slå igennem flere steder. Jeg kunne have showrooms og flagship stores overalt i verden. Derfor ser nogle af de store giganter på os og tænker: Sikke nogle amatører. Men det at holde på sådan en virksomhed, så den ikke forsvinder ud i verden, er også et udtryk for stædighed fra min side. For der er andet i verden end penge, og hvis jeg ville, kunne jeg sagtens sælge virksomheden og få mange penge for den. Min familie kunne leve som grever og baroner, men det er ikke det, der tæller. Det er stadig følelserne og familien, der tæller for mig, og der er jo en fjerde generation, som gerne vil overtage virksomheden,« siger han, men påpeger, at:

»Netop fordi vi producerer i Danmark, er vi nødt til at være på forkant med den nyeste teknologi. Vi skal kunne producere mere og mere effektivt, men samtidig holde kvaliteten,« siger han.

Men hvad så med de danske lønninger, er det et problem for Carl Hansen & Søn? Nej, ikke direkte, mener Knud Erik Hansen. Dansk arbejdskraft har nogle kvaliteter, som man ikke finder andre steder.

»I Danmark har vi en god arbejdskultur. Vi er ikke autoritære, som man er i Tyskland og USA. Vi er meget mere lige, og vi ser hinanden i øjnene. Det gør også, at klimaet er rigtig godt. Og især hvis ejeren i en familieejet virksomhed er tæt på medarbejderne og føler for medarbejderne, fordi vi har kendt hinanden i mange år. Det er helt unikt.«

B972122991Z.1_20151102131747_000+G4VOPTNH.2-0.png

Er der så intet, som kan drive Carl Hansen & Søns to fabrikker væk fra det vestlige Fyn? Hvis det står til Knud Erik Hansen, er svaret nej, men der kommer en udfordring i fremtiden, som han ikke ved, hvordan han skal tackle. Og det er den arveafgift på 15 pct., som bliver pålagt familieejede virksomheder og disses goodwill, når der er generationsskifte. Det kan Knud Erik Hansen ligge søvnløs over om natten.

»Det er at dræne en virksomhed som vores fuldstændig for kapital. På den måde mister vi fjerde generation. Det vil være ulykke for virksomheden, for Danmark og for de mange danske ansatte. Og jeg kan ikke gøre noget som helst ved det,« siger han med et sorgfuldt blik i øjnene.

Bæredygtighed

Carl Hansen & Søn går meget op i bæredygtighed i produktionen. Alt, hvad de har af affald i virksomheden, bliver brændt i et stort stokerfyr på 3000 grader, så der ingen emission er. På den måde varmer de virksomheden op med eget affald. Derudover males der med vandopløselige malinger, der behandles med naturlig olie, flettes med papir, og til polstring bruges uld og læder. »Det er så tæt på naturen, som man kan komme. 99 pct. af produktionen er fuldstændig ren,« siger Knud Erik Hansen og tilføjer, at det i stigende grad også er bæredygtighed, som forbrugerne efterspørger.

Carl Hansen & Søn

Møblevirksomheden Carl Hansen & Søn baserer sig på godt møbelsnedker-håndværk. Den blev dannet af Carl Hansen, som er Knud Erik Hansens farfar, i Odense i 1908. Virksomheden står bag produktionen af mange af de store møbelklassikere af Hans J. Wegner. I dag har den to fabrikker på Fyn med 200 ansatte. Derudover har Carl Hansen & Søn 80 ansatte i udlandet, som varetager den stigende eksport.

Guide: Forny boligen for det halve

10-07-2016: At gå på udsalg er en “sport”, som de fleste kvinder godt kan lide. Blogger Louise Otto fra ’Livingonabudget.dk’ giver her tip til, hvordan man kan bruge udsalget til at forny boligen. Læs artikel

Guide: Victoriansk villa med dansk kunst og design

27-02-2016: Dansk design og aktuel dansk kunst står hjertet nær hos en udenlandsdansker i London. Herskabsvillaen fra omkring 1900 er kun den ydre ramme om den kunstsamling, som Jyllands-Posten har fået lov til at opleve. Læs artikel

Guide: Århundredets materiale

21-02-2016: Plastik er et materiale, der aldrig går af mode. For nogle er det indbegrebet af smagløshed, men for andre er det ensbetydende med uanede designmuligheder. Læs artikel

Nyhed: Dansk møbelfirma vil genoplive klassikere fra 80’erne

02-11-2015: Normann Copenhagen har med Tales of Wood taget endnu et ”gammelt” design under sine vinger. Læs artikel

Guide: Italiensk 80’er-retro

10-08-2015: Memphis er ikke bare en by i USA, hvor Elvis havde hjemme. Det er også navnet på en design-bevægelse, som spirede i Italien i 1980’erne, og som har fået renæssance de seneste år. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...