Find mere om:
Guide: Værktøjsmagere med en mission | livsstil.guide.dk

Guide: Værktøjsmagere med en mission

Som alt andet, der udgår fra Vipps designhule, er deres køkken først og fremmest et værktøj med rødderne solidt plantet i 76 års industriel historie og en stædig afstandtagen til tendenser og modeluner.

Et par skabe, en skuffe eller to og så nogle hårde hvidevarer, der matcher. I grunden er der ikke den store forskel – og et køkken er vel et køkken?

Spørger du Vipps chefdesigner, Morten Bo Jensen, vil svaret blive et stort, rungende nej. Langtfra faktisk.

For selv om du nok ikke tænker over det, mens du steger aftenens kylling og hakker grøntsager, er der en hel del tanker bag dit køkkendesign – ikke mindst i et køkken som Vipps.

»Det er en gammel prototype, så det er jo ikke helt så fint som det endelige køkken,« skynder Morten Bo Jensen sig at sige og giver det sorte køkkenmodul et lille klap på siden.

GetContentCAJKDYZF.jpg

Det står i et hjørne i kælderen under Vipps hovedkontor på Island Brygge i København, der fungerer som designlaboratorie for firmaets mange nye og gamle designideer.

For mens der i mange år kun var pedalspanden, er der i dag alt fra køkken- og badmoduler og en opvaskebørste til en lommelygte og en daybed – og endda et hus.

Eller rettere, et ”shelter”, som det hedder på Vipp’sk. De mange forskellige produkter har dog allesammen én ting til fælles: De er alle født ud af det oprindelige design: spanden.

Værktøj til hverdagen

Den 76-årige herre har stort set ikke ændret sig siden de spæde år, hvor han var et praktisk redskab i sin opfinders kones frisørsalon.

Det var nemlig det, Holger Nielsen kreerede spanden til i 1939. I dag er det lidt af et dansk design-ikon, som siden 2009 har været fast inventar på Museum of Modern Art (MoMa) i New York og stadig sælger ganske godt trods den relativt høje alder.

»I princippet er det helt bizart, at folk knytter sig til en skraldespand og har et forhold til den,« siger Morten Bo Jensen, der til næste år kan fejre sit ti års jubilæum hos Vipp, og fortsætter:

»Men det er det særlige ved Vipp-spanden, som vi arbejder med at videreføre i andre design: Det skal være noget, man får glæde ved at bruge, ikke bare i dag, men også i morgen og mange år frem.«

Men hvordan oversætter man så lige det og går fra en skraldespand til et køkken? Det er måske ikke lige til at se ved første øjekast, men går du et skridt eller to nærmere, er der mange detaljer, der afslører det sorte, firkantede køkkenmøbels ophav, påpeger Morten Bo Jensen:

»Først og fremmest er der materialerne: stål og gummi. Formgivning af stål er jo vores ekspertise, så bordpladen er udført i fire millimeter tykt stål. Og gummiet går igen ved håndtagene, hvor vi har beklædt bagsiden med gummi. Og ligesom spanden er køkkenet et fritstående produkt, så det er egentlig et lille møbel, der kan sættes ind hvor som helst,« siger Morten Bo Jensen.

GetContent[7].jpg

GetContentCAMO6I5D.jpg

Køkkenets formsprog vidner i høj grad også om den industrielle dna, der stammer fra spanden, som jo var et design skabt til professionelle frisørsaloner, lægeklinikker osv.

De fire ben, der holder køkkenmodulet oppe, og de nedfræsede gasblus, der gør rengøringen nemmere, er alle detaljer, der er inspireret af industrielle køkkener.

Og det er netop her, i Vipps industrielle rødder, at deres design-dna skal findes. Det skal først og fremmest være et godt stykke værktøj, der skal gøre hverdagen lettere, og som man både bliver glad af at bruge og at se på.

Køkkentendenser anno 2015

Vipp-køkkenet ligner dog ikke umiddelbart pedalspanden, selv om designet tager udgangspunkt i denne.

»Hvis vi fortolkede designsproget 1:1 og lavede et køkken, der lignede en kopi af spanden, ville det blive for karikeret. Det er materialerne, de små detaljer og hele laget under formerne, der er linket til spanden,« siger Vipps chefdesigner Morten Bo Jensen.

GetContent[6].jpg

Detaljenørdernes trendoprør

Hver enkel detalje, lille som stor, har på en eller anden måde en snert af den gamle spand i sig. Eksempelvis bordpladen, som ikke bare er af stål. Den er udført i fire millimeter tykt, massivt stål. Og det er der en helt særlig grund til.

»Mange andre laver bordplader med træ-kerne, som så er belagt med stål. Men der er bare ne helt anden taktil følelse over en massiv stålplade. Det føles simpelthen anderledes at røre ved, det lyder anderledes, når man sætter en gryde på det – det er ligesom, at bilproducenter lægger mange kræfter i at få den helt rigtige lyd, når døren smækker. Det er detaljer, men det giver bare lige den der ekstra dimension,« forklarer Morten Bo Jensen.

Vink farvel til det kridhvide køkken

Lige præcis her er det tydeligt at mærke, at vi har ramt en nerve hos chefdesigneren:

»Ofte bliver design reduceret til formgivning. Men det er så meget mere. Der er mange flere lag end bare formen. Og det er de subtile lag under formen, der gør forskellen. Du kan sammenligne det med en person, som måske ikke indtager rummet, lige når han eller hun træder ind, men vinder ved nærmere bekendtskab. Det er også nede i lagene, du finder de lidt dybere ideer, vi har, om hvordan verden hænger sammen.«

GetContentCA4WIETX.jpg

Og verden set gennem Vipps briller hænger, indrømmer Morten Bo Jensen, måske lidt konservativt sammen.

»Det er lidt sjovt, som der de seneste år har sneget sig det her trendfokus og en kollektionstankegang, som vi kender fra modebranchen, ind i køkkenbranchen. Det giver selvfølgelig producenterne mulighed for at introducere nyheder oftere og på den måde skabe opmærksomhed omkring sig selv. Men samtidig kommer der en brug og smid væk-tilgang ind over, som jeg ikke bryder mig om, hvor køkkenet pludselig er det første, vi smider ud, når vi flytter. Det er ikke sådan, verden skal være. Det er jo ikke en tandbørste, vi taler om her – vi snakker trods alt om en investering på et vist plan. Og ambitionen er, at vores køkken skal have en ligeså lang levetid som vores spand.«

En lang levetid er ikke typisk noget, der går hånd i hånd med trends. For det ligger jo i tendensernes natur, at de har en begrænset levetid, da en anden tendens på et tidspunkt vil tage over.

GetContent[10].jpg

»Vi kunne jo sagtens plastre vores produkter til med messing og marmor, som er meget populært lige nu. Men snart er det noget andet, der er populært. Og for mig vil det personligt være det største nederlag, hvis et design bliver stillet bagerst på hylden og ikke bliver brugt, fordi det ikke længere var trendy. Den største tilfredsstillelse er derimod, når folk værdsætter vores design, og når det bare glider ind i deres hverdag og fungerer.«

I har netop lanceret en daybed, som er lidt et trendy møbel. Jeres shelter kan også siges at falde ind i tidens trend om modulhuse, og at køkkenet er et møbel er også lidt af en trend i tiden. Hvordan hænger det sammen med, at I forsøger at undgå trends?

»Nogle gange rammer vi bare tendenserne uden at have sigtet efter dem. Vi er måske ubevidst påvirket af tidens tendenser, som f.eks. at vi lever i en efterkrise-tid, hvor vi ser tilbage efter det, vi glemte, da det hele gik så hurtigt. Men vi går faktisk bevidst efter at styre uden om tendenserne og holde fast i vores egen forankring i Vipps historie. Der er en underliggende sammenhæng i alle vores forskellige design, som er født ud af det, vi står for: Design, der holder – både funktionelt, kvalitetsmæssigt og visuelt. Det er vores mission,« siger Morten Bo Jensen.

»Vi kunne godt spille sikkert og nøjes med at lave skraldepande hele livet og blive verdensmestre i det. Men jeg tror på, at vores ideer og filosofi kan give mening i andre sammenhænge også.«

My way

Det tog et halvt år, fra Vipp første gang præsenterede deres køkken, til det første var solgt. Men det er helt normalt, lyder det roligt fra chefdesigneren:

»Der er ofte en vis inkubationstid på vores produkter. Sådan er det bare. Det er måske fordi, vi netop ikke følger trends og ikke sigter efter det, der er populært lige nu, men derimod målrettet går efter at udvikle vores bud på det bedste produkt i kategorien.«

Morten Bo Jensen og resten af Vipps designfilosofi har altså afgørende betydning for både form og funktion – hvad enten det er et køkken, en lampe eller et hus.

Og de holder stædigt fast i kun at lave det, de selv synes er godt. På deres helt egen måde. Og, at der kun kommer ét af hver design. For de har jo lavet det bedste, de kan i den kategori, lyder rationalet.

Også i disse hacking-tider, hvor selv toparkitekten Bjarke Ingells laver køkkenlåger i Ikeas standardmål, og hvor vi alle gerne vil sætte vores helt eget, personlige præg på vores hjem. Vipps køkken fås i tre forskellige moduler, og man kan ikke få det anderledes. Basta.

Topdesignere hacker dit køkken til ukendelighed

»Det, man leverer, når det er brugerdefineret, er jo ofte groft sagt en prototype. Så dels ved du ikke, hvordan det opfører sig over tid og dels tror jeg mange kender til oplevelsen af at en eller flere ting går galt i leverancen. Vi har i stedet bruget meget tid på at forfine det produkt, vi sælger. Så du kommer ikke til at se nogle forårskollektioner eller ’kendis’ facelifts fra os,« siger Morten Bo Jensen og fortsætter:

»Vi har kunder, som kommer ned i butikken med deres gamle spand, de måske har arvet fra deres forældre, som de gerne vil have repareret. Design, der går i arv, og design, det giver mening at reparere – det er en kvalitet i sig selv, mener jeg. Det smelter fuldstændig sammen med vores designfilosofi, og det er det, jeg håber for vores køkken også.«

Vipps historie

GetContent[9].jpg

  • I 1939 skabte metalarbejderen Holger Nielsen den allerførste Vipp-spand til sin kone Maries frisørsalon. I de første mange år producerede han skraldespande til tankstationer, færger, hospitaler og frisørsaloner.
  • Efter hans død i 1992 overtog hans datter, Jette Egelund, fabrikken i Randers, og i 1993 blev hendes to børn, Kasper og Sofie, også en del af firmaet.
  • I 1996 skaber Jette Egelund Vipps første produkt udover spanden: toiletbørsten. I 2012 præsenterede Vipp så deres køkken- og badkoncepter, og i dag tæller Vipps portfolio bl.a også glas, keramik og senest også en lampe.
Se evt. mere på: www.vipp.com

Anmeldelse: »Vi tør tage chancer«

20-10-2009: Opsigtsvækkende og gedigen møbel- og brugskunst designet og produceret i Danmark. Det er opskriften bag designvirksomheden Normann Copenhagens aktuelle kollektion ”New Danish Modern”. Jan Andersen og Poul Madsen, der står bag, håber, de har skabt designklassikere, der kan sælge langt ud i fremtiden. Læs artikel

Reportage: Den perfekte endestation

20-10-2009: Familien Jensen har skiftet station flere gange, men først nu er de endt ved den rigtige station i en villa, som de selv har tegnet ud fra erfaringer fra tidligere. Villaen ligger i et nyt kvarter nord for Randers og er opført med lige dele form og funktion for øje. Læs artikel

Guide: Pift køkkenet og spisestuen op med nye lækre designs

17-09-2015: Hvad enten du er til det lyse og farverige eller rå og naturlige look, så har vi her samlet inspiration, så du nemt kan opgradere din spisestue og dit køkken med nyt og cool design. Læs artikel

Guide: Kreativ indretning i lille bolig på 45 kvm

08-09-2014: Hvor der er en vilje, er der en vej, synes mottoet at være i denne lille bolig, hvor finurlige detaljer går hånd i hånd med funktionalitet. Læs artikel

Nyhed: Der går mode i husets indretning

10-09-2012: I 1970’erne var det den lange gennemgående ”pistolgang” og de små energibesparende vinduer, der dominerede billedet. I 1990’erne gjorde samtalekøkkener og panoramavinduer deres indmarch på arkitekternes tegnebræt. I dag har nye tendenser indtaget scenen. Nu vil danskerne have ”velværelser” og generationsopdeling. Læs artikel
Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...