Find mere om:
Designeren er opslugt af vand | livsstil.guide.dk

Designeren er opslugt af vand

Den danske tekstildesigner Charlotte Houman bor på en bjergtop i Spanien, hvor vand ikke er en selvfølge.

forleden åbnede hendes soloudstilling "Drømme om vand" på Kunstindustrimuseet i København. Installationerne er inspireret af paradokset omkring det transparente element.

Hvorfra stammer din interesse for vand?

I Spanien, hvor jeg bor, er der utrolig meget fokus på vand på grund af den faldende regnmængde, som landet har lidt under de seneste år. Jeg bor med min familie nær den lille bjergby Cuacos de Yuste, og i vores hverdag er vand ikke noget, der altid kommer ud af vandhanen. Det er paradoksalt, fordi mennesker samtidig er omkommet på grund af oversvømmelser og tsunamier. Vand giver liv, men kan også tilintetgøre. Jeg har altid været fascineret af det transparente element - lyset, der spejles i vandet, legen mellem lys og skygge, bølgernes brusen, kildens rislen - disse evige gentagelser skaber ro i sjælen.


Hvad betyder det for dig at arbejde ud fra et tema?


Det er vigtigt for mig, og det er nok blevet en naturlig del af min arbejdsproces. På min udstilling på Trapholt i 2005, ”Se nu stiger solen”, handlede mine installationer om solen og lyset som livgivende kilde. Ideen til vand fik jeg for omkring tre år siden, og siden har den siddet i mit blod. Den næste udstilling kunne jeg forestille mig kom til at tage udgangspunkt i luft eller jord.


Gør du dig tanker om, hvad publikum får ud af udstillingen?

Jeg har lavet udstillingen, fordi jeg ikke kunne lade være, og ikke fordi jeg vil påvirke publikum i en bestemt retning eller være moraliserende. Men når jeg begejstres over mit arbejde, vil jeg gerne videreføre den begejstring til beskueren, medvirke til, at man går hjem med en følelse af at være blevet berørt på en eller anden måde, være en oplevelse rigere.


Hvorfor blev du tekstildesigner og ikke møbeldesigner?

Fordi jeg i bund og grund elsker tekstiler. Jeg kan blive ved med at fascineres af de lange baner i varierende tykkelser og overflader. Men det kan samtidig også godt ærgre mig, at jeg ikke også har taget en uddannelse inden for industrielt design. Tekstiler er jo et begrænset område, som både arkitekter og industrielle designere har bevæget sig ind på. Jeg har masser af ideer, men kommer til kort i forhold til fremstillingen. Men det kan jeg jo lære.


Hvordan har din arbejdsproces ændret sig over årene?

Jeg er gået fra at arbejde 100 procent i hånden til stort set kun at benytte mig af computer og tekniske maskiner. Jeg har været fascineret af at lave huller i materiale på alle tænkelige måder lige siden mit afgangsprojekt på Danmarks Designskole. Jeg designede et rullegardin og skar alle mønstre ud i hånden. Når man i mange år har haft hænderne så meget nede i processen, er det befriende at benytte sig af en digital plotter. Det giver uanede muligheder, den kan skære i de fleste materialer og kan for eksempel lave helt perfekte cirkler. Teknikken forkorter også processen og har givet mig mulighed for at lave større installationer.


Hvad mener du er forskellen på kunst, design og kunsthåndværk?


Det går jeg ikke så meget op i. Jeg har ikke brug for skuffer til at putte begreberne ned i. I Danmark er forskellen ved at blive mere flydende, og grænserne overskrides og ophæves hele tiden - det er befriende. Vi er både verdenskendte for møbeldesign og brugskunst, men også for vores opblomstrende keramikscene. Jeg arbejder selv i krydsfeltet, fordi jeg både laver kunsthåndværk og installationer og designer helt konkrete rullegardiner og lamper til produktion. I min verden inspirerer det ene område det andet. I Spanien, derimod, er tingene endnu meget opdelte. Spansk design er meget fremme i skoene, men deres kunsthåndværk hænger stadig fast i gamle traditionelle dyder som pottemageri og kurveflet - der er alt for lidt nytænkning på det område.


Hvornår i din karriere har du været mest stolt?

Der er mange highlights, blandt andet da jeg sidste år vandt en af Spaniens mest prestigefyldte designpriser, Delta Silver. Det var for en rullegardinkollektion for Faber, som jeg har kaldt Northern Light. Jeg var i forvejen lykkelig og meget stolt over at være nomineret, og jeg havde slet ikke turdet håbe på at vinde. Så da en af jurymedlemmerne sagde mit navn foran de tusindvis af designfolk fra hele verden, var jeg bare sådan: »Hvad? Sagde han mit navn?« Det var stort. Heldigvis havde jeg nogle gode venner med til Barcelona - det havde været mærkeligt at stå der og være alene med glæden.


Hvad siger dit design om dig som person?

Udtrykket snyder nok lidt. Fordi mine ting er så rene, minimalistiske og æstetiske, kunne man godt antage, at der var et meget ordentligt, kontrolleret og tålmodigt menneske bag. Men jeg får nok styr på mit indre kaos gennem designprocesserne. I virkeligheden er jeg et meget utålmodigt menneske - det skulle man måske ikke tro med alle de små huller, jeg møjsommeligt har skåret igennem tiden. Men det har givet mig ro i sjælen og virket helt meditativt. Den digitale plotter passer dog bedre til mit temperament i dag.

Kort om Charlotte Houman

Født 1963 og uddannet tekstildesigner fra Danmarks Designskole i 1991. Bosat i Spanien med sin mand og mor til en datter på 11 år.

I en årrække arbejdede hun med at lave design til tekstilindustrien, blandt andet Kvadrat, men lysten til mere eksperimenterende arbejder førte til, at hun tog springet mod udstillingerne.

I 1999 modtog hun Outstanding Award på The 6th International Textile Competition i Kyoto, Japan. Prisen blev et vendepunkt, som fik Charlotte Houman til at fortsætte sine tekstile eksperimenter, om end de er vanskelige at sætte i produktion.

Karakteristisk for Houmans arbejder er bearbejdningen af allerede eksisterende materialer. Hun trykker med metalfarve, ætser og brænder huller og skærer hulmønstre med en japansk stencilkniv - alt sammen for at arbejde med en tredimensionel effekt i ellers plane tekstiler.

Eksperimenter med firmaet Fabers rullegardinslærred har ført til en kollektion af rullegardiner, Nordlys, som blev nomineret til Dansk Designpris i 2003.

Senest vandt hun i 2007 en af Spaniens mest prestigefyldte internationale designpriser Delta Awards, sølvmedalje, for rullegardinet Northern Light. Se mere på www.charlottehouman.com

Læs også
Loading...
Mest læste
Loading...